Resumo
This article aimed to understand a new vision of Brazilian research: the knowledge and pedagogical practices in teacher training, contributing to The enrichment and the strengthening in the formation of the pedagogical practice, resulting essentially in the construction of new knowledge in the teaching work. In this context, the relationship between pedagogical practice and professional experience is discussed first. Secondly, consideration is given to knowledge and pedagogical practices in teacher training, and consequently, aspects that may influence the development of the formation of pedagogical practice in the professional experience of the teacher. Finally, the study concludes that the professional development of the teacher is related to the pedagogical training and the knowledge acquired in the course of his life, especially those coming from professional experience.
Referências
BALL, Stephen J. & GOODSON, Ivor F. (eds.). Teachers’ Lives and Careers. Lewes: The Falmer Press, 2ª ed., 1989.
BRITO, A. E. Formar professores: rediscutindo o trabalho e os saberes docentes. In: MENDES SOBRINHO, J. A. de C.; CARVALHO, M. A. de (Org.). Formação de professores e práticas docentes: olhares contemporâneos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
DAMASCENO, M.N. & SILVA, I.M. Saber da prática social e saber escolar: Refletindo essa relação. In: Anais da 19ª Anped, 1996.
DOMINICÉ, Pierre. “La formation continue est aussi un règlement de compte avec sa scolarité”. Éducation et Recherche, 3/86, 1986, pp. 63-72.
____________________. L’histoire de vie comme processus de formation. Paris: Éditions L’Harmattan, 1990.
ELLIOTT, John. “Teachers as Researchers: Implications for Supervision and for Teacher Education”. Teaching & Teacher Education, 6 (1), 1990, pp. 1-26.
FINGER, Matthias. Apprendre une issue. Lausanne: Éditions L.E.P., 1989.
FIORENTINI, D. & SOUZA e MELO, G.F. Saberes docentes: Um desafio para acadêmicos e práticos In: GERALDI, C. (org). Cartografias do trabalho docente: Professor(a)-pesquisador(a). Campinas: Mercado das Letras, ALB, 1998.
GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí, 1998.
GIESTA, N. C. Cotidiano escolar e formação reflexiva do professor: moda ou valorização do saber docente. Araraquara: JM Editora, 2001
GUARNIERI, M. R. (Org.). Aprendendo a ensinar: o caminho nada suave da docência. 2 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.
HAMELINE, Daniel. O educador e a ação sensata. In: NÓVOA, António (Org.). Profissão professor. Porto Editora, 1991.
MERCADO, R. Los saberes docentes en el trabajo cotidiano de los maestros. Infância e Aprendizaje, México, n. 55, p. 59-72, 1991.
MEZIROW, Jack et al.. Fostering Critical Reflection in Adulthood - A Guide to Transformative and Emancipatory Learning. San Francisco-Oxford: Jossey-Bass Publishers, 1990.
NUNES, Célia Maria Fernandes. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação e Sociedade, Campinas, ano XXII, nº 74, p. 27-42, abril/2001.
PERRENOUD, Philippe. “Le rôle d’une initiation à la recherche dans la formation de base des enseignants”. In IUFM: la place de la recherche dans la formation des enseignants. Paris: INRP, 1991.
PIMENTA, S.G. Formação de professores: Identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S.G. (Org.) Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.
____________________. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 4. Ed. São Paulo: Cortez, 2006.
SCHÖN, Donald A. . Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem . Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
SILVA, M.H.G.F. Saber docente: Contingências culturais, experenciais, psico-sociais e formação. In: Anais da 20ª Anped, 1997.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
_________________. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Rio de Janeiro: PUC, 1999.
_________________. Saberes docentes e formação profissional. 8. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
TARDIF, M.; LESSARD & LAHAYE. Os professores face ao saber: Esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação nº 4, Porto Alegre: Pannônica, 1991.
THERRIEN, J. Uma abordagem para o estudo do saber da experiência das práticas educativas. In: Anais da 18ª Anped, 1995.
VEIGA, I. P. (Coord.). Docentes universitários aposentados: ativos ou inativos? Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2007.
VILELA, Rita Amélia Teixeira. Estar professora – ser professora: identidade profissional de professoras primárias. 23ª Reunião Anual da Anped, 2000. Disponível em: www.anped.org.br. Acesso em: 20/07/2005.
ZIBERTTI, Marli Lúcia Tonatto; SOUZA, Marilene Proença Rebello. Apropriação e mobilização de saberes na pática pedagógica: contribuição para a formação de professores. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 247-262, maio/ago. 2007.
Cardoso, Aliana Anghinoni; Pino, Mauro Augusto Burkert Del; Dorneles, Caroline Lacerda. OS SABERES PROFISSIONAIS DOS PROFESSORES NA PERSPECTIVA DE TARDIF E GAUHIER: CONRIBUIÇÕES PARA O CAMPO DE PESQUISA SOBRE OS SABERES DOCENTES NO BRASIL. Anais, ANPED SUL, 2012
Lopes, Lourival da Silva. HISTÓRIAS DE PROFESSORES APOSENTADOS: (RE)VISITANDO TRAJETÓRIAS PROFISSIONAIS. Tese de Doutorado, UFPI, 2010. Disponível em: https://leg.ufpi.br/subsiteFiles/ppged/arquivos/files/dissertacao/2010/lourival.pdf
Nunes, Célia Maria Fernandes. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Dossiê: Os Saberes dos Docentes e sua Formação • Educ. Soc. 22 (74) • 2001, https://doi.org/10.1590/S0101-73302001000100003