SIGN LANGUAGE ACQUISITION AS L2 FOR HEARING STUDENTS
PDF (Português (Brasil))

Keywords

libras as l2; methodology; hearing students

How to Cite

Maria Martins Viana Rienda, K. ., Soroldoni de Souza, V. ., & do Espirito Santo Ornelas, C. . (2025). SIGN LANGUAGE ACQUISITION AS L2 FOR HEARING STUDENTS. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 6(02), 120–136. https://doi.org/10.51249/gei.v6i02.2466

Abstract

This paper presents a brief reflection on the beginning of deaf education in Brazil and the emergence of laws that support the education of deaf people, seeking theoretical references and relating practical experience, considering the coexistence and interaction between deaf and hearing people through the observation of contact in the school routine during the implementation of the Libras Project and analysis of a questionnaire developed with the 7th grade class, group B, of the “C.E.E.F.M.T.I. Aristeu Aguiar” located in the city of Alegre/ES. Thus, with the aim of presenting the importance of teaching Libras to hearing students, in addition to stimulating and awakening interest in the acquisition of sign language, we justify the chosen theme since in order to have the real inclusion of deaf people in the school context, it is necessary to disseminate sign language among hearing students, with the school being the ideal place for this interaction to occur and exposes the need for methodologies that aim to awaken the student's interest in the acquisition of Libras as L2 for hearing students.

https://doi.org/10.51249/gei.v6i02.2466
PDF (Português (Brasil))

References

AGUIAR, Girlaine Felisberto De Caldas. Ensino de Libras para aprendizes ouvintes: A Injunção E O Espaço Como Dimensões Ensináveis Do Gênero Instrução De Percurso. Dissertação (Mestrado Em Linguagem)- Unidade Acadêmica De Letras, Universidade Federal De Campina Grande, Campina Grande-Pb, 2019. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/bitstream/riufcg/5996/1/GIRLAINE%20FELISBERT O%20DE%20CALDAS%20AGUIAR%20%e2%80%93%20DISSERTA%c3%87%c3%83O%20%28PPGLE%29%202019.pdf. Acesso em: 09. Set. 2021.

ARAÚJO, Helena de Lima Marinho Rodrigues; BRAGA, Aline Cristina Clemente. O PROFESSOR DE LIBRAS PARA OUVINTES. Revista Expressão Católica, [S.l.], v. 9, n. 2, p. 94-102, oct. 2020. ISSN 2357-8483. Disponível em: <http://publicacoesacademicas.unicatolicaquixada.edu.br/index.php/rec/article/view/3587>. Acesso em: 09 Set. 2021. doi:http://dx.doi.org/10.25190/rec.v9i2.3587.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei nº 5.691, 2019. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Câmara dos Deputados, 2013. Disponível em: https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/139785 Acesso em: 10. Set. 2021.

BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 09 de set. 2021.

Declaração de Salamanca. Disponível em Microsoft Word - Documento3 (mec.gov.br). Acesso em 02 de Agosto de 2021.

DUARTE, Simão. Ensino de libras para ouvintes numa abordagem dialógica: contribuições da teoria bakhtiniana para a elaboração de material didático, Dissertação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, p. 327, 2011.

INES. Conheça o Ines. Disponível em: <http://ines.gov.br/conheca-o-ines>. Acesso em: 16 Nov. 2019.

ISIDORIO, Alisson Roberto. INCLUSÃO :AULAS DE LIBRAS (L2) PARA CRIANÇAS OUVINTES EM UMA ESCOLA INCLUSIVA NO PROGRAMA MAIS EDUCAÇÃO. Revista Virtual de Cultura Surda. Arara Azul, [S.I], ED. 20, jan.2017. Disponível em:< http://editora-arara-azul.com.br/site/revista_edicoes>. Acesso em 07 de out. 2021.

OLIVEIRA, Fabiana Barros. Desafios na inclusão dos surdos e o intérprete de Libras , 2012. Disponível em: < http://seer.fafiman.br/index.php/dialogosesaberes/article/view/271/0>

QUADROS, Ronice M. O Tradutor e intérprete de língua brasileira de sinais e língua portuguesa. Brasília, DF: MEC, 2004.

RIBEIRO, Cristiano Silva. Ensino de libras para alunos ouvintes na educação básica em uberlândia – uma proposta didática e tecnológica. Dissertação (Mestrado em Educação)- Universidade de Uberaba, Uberaba-MT. Disponível em: file:///C:/Users/valso/Downloads/Cristiano%20Silva%20Ribeiro%20(1).pdf. Acesso em: 09. Set. 2021.

RODRIGUES, Yanna Luiza do Nascimento. A inserção do ensino de libras como L2 nos anos iniciais do ensino fundamental em uma escola municipal de lagoa de dentro-PB. Orientador: Maria Clerya Alvino Leite. 2021. 54 f. TCC (Especialização). IFPB, Patos-PB, 2021. Disponível em: https://repositorio.ifpb.edu.br/bitstream/177683/1272/1/A%20INSER%c3%87%c3%83O%20 DO%20ENSINO%20DE%20LIBRAS%20COMO%20L2%20NOS%20ANOS%20INICIAIS%20DO%20ENSINO%20FUNDAMENTAL%20EM%20UMA%20ESCOLA%20MUNICIP AL%20DE%20LAGOA%20DE%20DENTRO-PB-YANNA%20LUIZA%20DO%20NASCIMENTO%20RODRIGUES..pdf. Acesso em: 09 set. 2021.

SILVA, Joice Caroline da, et al. A Inserção da Libras no Ambiente Escolar para a Construção de um Ambiente Inclusivo. Disponível em:< https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA10_I D4888_31082020214525.pdf>. Acesso em 07 de out. 2021.

STROBEL, Karin. HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DE SURDOS. Disponível em APRESENTAÇÃO (ufsc.br) . Acesso em 05 de Outubro de 2021.

TONDINELLI, Maria Ozana; BLANCO, Marília Bazan. Noções Básicas de Libras para alunos ouvintes. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. Os Desafios da Escola Pública Paranaense ne Perspectiva do Professor PDE, 2016. Curitiba:SEED/PR. ,2018.V.1. (Cadernos PDE). Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/20 16_artigo_edespecial_uenp_mariaozanatondinelli.pdf.ISBN 978-85-8015-093-3

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...