Resumo
This work intends to approach aspects related to traditional recreational games, in the early years of elementary school. In the first part we will show how games can help in the physical, social, cognitive and learning development of students. Afterwards, we will deal with the case study methodology, conducting a survey with eight professors. We bring as a proposal how recreational games should be incorporated into physical education curricula.
Referências
ALMEIDA, M. E. MORAN, J. M. Integração das tecnologias na educação. Brasília. Ministério da Educação, 2015.
BECKER, F. A epistemologia do professor: o cotidiano da escola. Petrópolis: Vozes, 2ª edição, 2014.
BELTHER, J. M. Educação Infantil. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2017.
BETTI, M. Atitudes e opiniões de escolares de 1º grau em relação à Educação Física. In: XIV SIMPÓSIO DE CIÊNCIA DO ESPORTE. 1986. São Caetano do Sul.
Anais. São Caetano do Sul. Celafiscs. Fec. do ABC, 1986. p. 66.
BORGES, Célio José. Educação Física para o pré-escolar. 5. ed., Rio de Janeiro: Sprint, 2002.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília: DF, 2017.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Organização de Alexandre Moraes. 16.ed. São Paulo: Atlas, 1998.
BRASIL. Emenda Constitucional nº. 14, de 13/05/1996. Brasília: DF, 1996.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases. Brasília: DF, 1996.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (Lei nº 9.394/96). Brasília: DF, 1996.
BRASIL. Lei de Diretrizes e B. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Educação Física. Ensino Fundamental. Brasília/DF: MEC/SEF,1998.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: DF, 2001.
Currículo em Movimento. Publicado em 2018. Disponível em: Acesso em 01 set. 2019.
FREIRE, João Batista, SCAGLIA, Alcides. Educação como prática corporal. São Paulo: Scipione, 2003.
GUEDES, Maria Herminia de Sousa. Oficina da Brincadeira. 3. ed., Rio de Janeiro: Sprint, 2002.
MORAN, J. M. Dificuldades de aprendizagem: um olhar psicopedagógico. Curitiba: InterSaberes, 2013.
OLIVEIRA, M. A. C. Psicopedagogia: a instituição educacional em foco. Curitiba: InterSaberes, 2014.