Abstract
The object of this article are traditional recreational games based on popular culture that are taught by elders across generations establishing the concept of these games and demonstrating their importance in physical education classes. It also highlight the relationship between student-teacher and how developing children are part of the construction of their identity related to the family and school environment. Aspects related to the use of traditional recreational games in Physical Education and their importance were also analyzed.
References
BETTI, M. Atitudes e opiniões de escolares de 1º grau em relação à Educação Física. In Anais do XIV Simpósio de Ciência do Esporte. São Caetano do Sul: Celafiscs. Fec. do ABC, 1986. p. 66.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Organização de Alexandre Moraes. 16ª ed. São Paulo: Atlas, 1998.
__________. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em 10 dez. 2021.
__________. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: DF, 2001.
CAMPOS, L. A. S. Didática da educação física. Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2011.
CUNHA. M. I. O bom professor e sua prática. 6ª ed. Campinas: Papirus.
FREIRE, J. B.; SCAGLIA, A. Educação como prática corporal. São Paulo: Scipione, 2003.
FRIEDMANN, Adriana. Brincar: Crescer e Aprender: O Resgate do Jogo Infantil. São Paulo: Moderna, 1996.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1987.
KISHIMOTO, T. M. O jogo e a educação infantil. In: KISHIMOTO, T. M. (org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 2ª ed. São Paulo, Cortez, 2006, p.13-43.
__________. Brinquedos e brincadeiras na educação infantil. In Anais do I Seminário Nacional: Currículo em Movimento – Perspectivas Atuais. Belo Horizonte, 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7155-2-3-brinquedos-brincadeiras-tizuko-morchida/file>. Acesso em 10 dez. 2021.
MACHADO, A. A. Interação: um problema educacional. In: DE LUCCA, E. Psicologia educacional na sala de aula. Jundiaí: Litearte, 1995.
PINTO. Maria Raquel B.; Participar, brincar e aprender: exercitando os direitos da criança na escola/ Jucirema Quinteiro, Diana Carvalho de Carvalho, organizadoras. Araraquara, SP : Junqueira&Marin ; Brasília, DF : CAPES, 2007.
RODRIGUES, J. S. B. Construção da identidade e autonomia na educação infantil mediada pela escola e família. Revista RENOVE, Camaçari, v.1, nº 1, 2020. Disponível em: <https://revistas.uneb.br/index.php/campusxix/article/view/3380/7535>. Acesso em 12 dez. 2021.
VIEIRA, E. M.; CAVALCANTE, E. N. O. Manual de Educação Física. Crato: Urca, 2002.
VOLPATO, G. Jogo, brincadeira e brinquedo. Florianópolis: Cidade Futura, 2002.