AUTISTIC SPECTRUM DISORDER (TEA)
AUTISTIC (Português (Brasil))

Keywords

Autism Spectrum Disorder. Autism. Inclusion.

How to Cite

Adriana Santin Ferreira, V. ., Joaquina de Borba, N. ., Palhares dos Santos, T. ., & Romani Franciscao, C. . (2024). AUTISTIC SPECTRUM DISORDER (TEA) : CONCEPT, INTERVENTIONS AND LEARNING. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 5(04), 98–107. https://doi.org/10.51249/gei.v5i04.2134

Abstract

The objective of the text was to understand the concept of autistic spectrum disorder (ASD) and possible mediations in socialization, learning and quality of life of individuals with ASD. The deepening of knowledge opens a series of possibilities for methodologies of interaction, support, cognitive and social development of the person in question, as well as their families and/or responsible. The speed in the diagnosis is of great value to the development of the potentialities of the individual and his social inclusion. Educational practice in ASD holders still needs to go a long way to actually ensure their inclusion and develop their autonomy.

https://doi.org/10.51249/gei.v5i04.2134
AUTISTIC (Português (Brasil))

References

AMERICAN PSYCHIATRY ASSOCIATION - APA. 2014. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-V (5ª ed.). Washinggton D.C.: American Psychiatric Publishing.

ARDORE, Marilena; CORTEZ, Maria; REGEN, Mina. Conceitos e funções da família. São Paulo: Mimeo, 2001.

BOSA, Cleonice Alves; TEIXEIRA, Maria Cristina T. V. Autismo: Avaliação psicológica e neuropsicológica. São Paulo: Hogrefe, 2017.

Caderno Pedagógico, v. 12, n. 3, p. 188-199, 2015. Disponível em http://univates.br/revistas/index.php/cadped/article/view/979/967 Acesso em: 22. Set. 2022.

CATARINA, Mirtes Bampi Santa; HOLLERWEGER, Silvana. A importância da família na aprendizagem da criança especial. Belém, 2014.

CAMPBELL, Selma Inês. Múltiplas faces da inclusão. Rio de Janeiro: Wak editora, 2009.

CAVALCANTI, A. E.; ROCHA, P.S. Autismo: construções e desconstruções. 3. Ed. Ver. São Paulo: Casa do Psicólogo. Coleção clínica psicanalítica, 2007.

Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais-DSM-V. Porto Alegre: Artmed, 2002. APA - AMERICAN PSYCHIATRY ASSOCIATION (APA).

Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais-DSM-V. Porto Alegre: Artmed, 2014.

SANTOS, S.A. Transtornos globais do desenvolvimento. Curitiba: Intersaberes, 2019. Série Pressupostos da Educação Especial, 2019.

WHITMAN, Thomas. O desenvolvimento do autismo. São Paulo: M.Books, 2015.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...