POTENTIALITIES OF NEW TECHNOLOGIES IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS IN BRAZILIAN PUBLIC SCHOOLS
POTENTIALITIES (Português (Brasil))

Keywords

Participant research; Technologies; Education.

How to Cite

dos Santos Lins, G. ., da Silva, A. ., da Silva Lima, A. ., Cristina Souza, M. ., do Nascimento Prado, R. ., Pinho Neto, G. ., da Silva Costa, J. ., Afonso Alves Geronimo, M. ., Santos Costa, R. ., & Januária da Silva Araujo, S. . (2024). POTENTIALITIES OF NEW TECHNOLOGIES IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS IN BRAZILIAN PUBLIC SCHOOLS: A PARTICIPATING RESEARCH APPROACH. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 5(04), 239–256. https://doi.org/10.51249/gei.v5i04.2163

Abstract

This article discusses the potential of new technologies in the teaching-learning process in Brazilian public schools, using participatory research to investigate how these technologies can be integrated into the educational environment. With the aim of exploring these possibilities, the study analyzes the implementation of digital tools, such as Linux Educacional, and programs that encourage technological inclusion in public schools. The use of blogs and social networks is highlighted as a means to create a more engaging and interactive learning environment. The discussion suggests that despite these difficulties, the planned and strategic incorporation of ICTs can transform education, offering a richer and more contextualized experience for students and teachers. Furthermore, the need for effective public policies and continuous support to ensure that technologies are used efficiently is emphasized. Although there are obstacles to be overcome, the potential of new technologies to enrich the educational process is considerable, justifying efforts to overcome barriers and promote more innovative and motivating education in Brazilian public schools.

https://doi.org/10.51249/gei.v5i04.2163
POTENTIALITIES (Português (Brasil))

References

COUTINHO, C. P. O Impacto dos Blogs na Educação: uma Perspectiva Crítica. Universidade do Minho. 2007.

DEMO, Pedro. Pesquisa Participante, Mito e Realidade. Brasília, 1982, p. 27.

LEMOS, A. L. M. A arte da vida. Webcams e diários pessoais na internet. Revista Comunicação e Artes: a Cultura das Redes, 305-319. Lisboa, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-39842011000300002&lang=pt. Acessado em: 17 de maio. 2024.

LEMOS, Andre, COSTA, Leonardo Figueiredo. Um modelo de inclusão digital: o caso da cidade de Salvador. Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación, Vol. VIII, n. 6, Sep. 2005.

KENSKI, V. M. Em direção a uma ação docente mediada pelas tecnologias. 2001. In: BARRETO, Raquel Goulart (org). Tecnologias educacionais e educação a distância: avaliando políticas e práticas. Rio de Janeiro: 2001.

Portal do Software Público Brasileiro - Linux Educacional. Disponível em: www.softwarepublico.gov.br/ver-comunidade?community_id=11809207. Acessado em: 15 de maio. 2024.

LIMA, T. F.; ALMEIDA, R. S. Impactos do Programa Um Computador por Aluno na Educação Básica. Editora Tecnologia Educacional. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação - MEC. Programa Nacional de Tecnologia Educacional (Proinfo). Ministério da Educação. 2020.Disponível em: http://www.mec.gov.br. Acesso em 10 jun. 2024.

MELO, José Augusto de. Tecnologia Educacional – A formação de professores no labirinto do ciberespaço. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/ResultadoPesquisaObraForm.do. Acessado em: 13 de maio. 2024.

MORAN, José Manuel. A Educação que desejamos: Novos desafios e como chegar lá. Campinas, SP: Papirus, 2007.

OLIVEIRA, P. R. Tecnologia e Educação: Uma análise do Programa Um Computador por Aluno. Editora Educação Inclusiva. 2018.

O que é o Proinfo? Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_ content&view=article&id=236:proinfo-perguntas-frequentes&catid=152:proinfo. Acessado em: 13 de maio. 2024.

Pereira, A.; Silva, M. Tecnologias digitais e educação: Desafios e possibilidades. Editora Educação e Tecnologia. 2021.

Programa Nacional de Tecnologia na Educação – Proinfo. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?Itemid=462. Acessado em: 13 de maio. 2024.

Programa um computador por aluno(UCA). Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/programa-nacional-de-tecnologia-educacional-proinfo/proinfo-programa-um-computador-por-aluno-prouca. Acessado em: 14 de maio. 2024

Revista TV Escola – Tecnologia na Educação 3ª Ed. p. 30-31, 2010. Disponível em: http://tvescola.mec.gov.br/images/stories/revista/tecnologias_na_educacao/ revista03_1_2011/ed_3_revista_tv_escola_completa.pdf. Acessado em: 16 de maio. 2024.

SILVA, M. J.; SANTOS, A. L. O Proinfo e a Transformação das Práticas Pedagógicas nas Escolas Públicas. Editora Acadêmica. 2019.

Valente, J. A. Aprendizagem colaborativa e tecnologia: Um estudo sobre práticas pedagógicas. Editora Acadêmica. 2019.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...