SOCIOLOGY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
SOCIOLOGY (Português (Brasil))

Keywords

Childhood. Early Childhood Education. Socialization.

How to Cite

Edimario dos Santos Souza, J. ., Tacyelle Santos Gomes, H. ., Maria da Silva, A. ., Paula Alves Pereira, D. ., dos Santos Lins, G. ., da Silva, A. ., Afonso Alves Geronimo, M. ., Januário da Silva Araújo, S. ., Santos Costa, R. ., & do Nascimento Prado, R. (2024). SOCIOLOGY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 5(04), 184–202. https://doi.org/10.51249/gei.v5i04.2160

Abstract

This article is due to bibliographic research and aims to ask the questions about the socialization of children in early childhood education and, more specifically, to understand aspects of the social construction of the so -called “student craft” at this level of education. It was intended to unravel the relationships involving early childhood education, families, children and their socialization. Starting from the assumption that there is currently a tendency in society to anticipate the schooling of the child and that this is related to both the transformations of the senses of childhood and “being a child” and specific social conditions, such as forms of family configuration , the division of labor between the sexes, the role of women and their place in the sphere of production, as well as the properly economic pressures about families. The theoretical contribution of this study lies in the interface of childhood sociology with the sociology of education. Thus, it was possible to highlight their commitments to awaken in children early attitudes of discipline and certain habits and knowledge to prepare it for the school and social “future”.

https://doi.org/10.51249/gei.v5i04.2160
SOCIOLOGY (Português (Brasil))

References

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. 2ª ed. Rio de Janeiro: LTC, 2006.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução n. 3, de 3 de agosto de 2005. Brasília: MEC/CNE/CEB, 2005 a.

BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996.

BRASIL. Lei n. 11.274. Brasília, 2006.

CHARLOT, Bernard. A Ideia de Infância. In: CHARLOT, Bernard. A Mistificação Pedagógica – realidades sociais e processos ideológicos na teoria da educação. Rio de Janeiro: Zahar Ed., 1979. p. 99 - 149.

DIAS, Regina Célia. Luta, movimento, creche: a história da conquista de um direito. In: SILVA, Isa T. F. Rodrigues (Org.). Creches comunitárias: histórias e cotidiano. Belo Horizonte: AMEPPE, 1997. p. 19-44.

FERREIRA, Manuela. Do “avesso” do brincar ou... As relações entre os pares, as rotinas da cultura infantil e a construção da(s) ordem(ens) social(ais) instituinte (s) das crianças no jardim-de-infância. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA; Ana Beatriz (Org.). Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: Edições ASA, 2004. p. 55-104.

GOUVÊA, Maria Cristina. Infância, sociedade e cultura. In: CARVALHO, Alisson; SALLES, Fátima; GUIMARÃES, Marília (Org.). Desenvolvimento e aprendizagem. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002. p. 13-29.

MOLLO-BOUVIER, Suzanne. Transformação dos modos de socialização das crianças: uma abordagem sociológica. Educação e Sociedade, v. 26, n. 91, p. 391-403, 2005.

MONTADON, Cleopatre. Sociologia da infância: balanço dos trabalhos em língua inglesa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, FCC, n. p. 112, 33-60, 2001.

QUINTEIRO, Jucirema. O direito à infância na escola: por uma educação contra a barbárie. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA; Ana Beatriz (Org.). Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: Edições ASA, 2004. p. 163-180.

RIZZINI, Irene. O Século Perdido: raízes históricas das políticas públicas para a infância no Brasil. Rio de Janeiro: Petrobrás/Min C/Editora Universitária Santa Úrsula/Amais Livraria e Editora, 1997.

SARMENTO, Manuel J. Os Ofícios da Criança. In: CONGRESSO INTERNACIONAL – OS MUNDOS SOCIAIS E CULTURAIS DA INFÂNCIA. Atas. v. II. Braga: IEC/Uminho, 2000.

SARMENTO, Manuel Jacinto. As culturas da infância nas encruzilhadas da segunda modernidade. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA; Ana Beatriz (Org.). Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: Edições ASA, 2004. p. 9-34.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação e Sociedade, v. 26, n. 91, p. 361-378, 2005.

SILVA FILHO, João Josué da. A educação infantil e informática: entre as contradições do moderno e do contemporâneo. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA; Ana Beatriz (Org.). Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: Edições ASA, 2004. p. 105-134.

SIROTA, Régine. Emergência de uma sociologia da infância: evolução do objeto e do olhar. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 112, FCC, p. 7-32, 2001.

SOARES, Natália F.; TOMÁS, Catarina A. Da emergência e participação à necessidade de consolidação da cidadania da infância... Os intricados trilhos da ação, da participação e do protagonismo social e político das crianças. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA; Ana Beatriz (Org.). Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: Edições ASA, 2004. p.135-162.

VILARINHO, Maria Emília. As crianças e os (dês) caminhos e desafios das políticas educativas para a infância em Portugal. In: SARMENTO; Manuel Jacinto; Ana Beatriz CERISARA (Org.). Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: Edições ASA, 2004. p. 205-244.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...