THE PEDAGOGICAL COORDINATOR AND HIS TASKS FACING DEMOCRATIC MANAGEMENT
PEDAGOGICAL (Português (Brasil))

Keywords

Pedagogical coordinator, School management, School work organization.

How to Cite

da Silva, A. ., Maria da Silva, A. ., Edimario dos Santos Souza, J. ., Tacyelle Santos Gomes, H. ., Paula Alves Pereira, D. ., dos Santos Lins, G. ., Afonso Alves Geronimo, M. ., Januário da Silva Araújo, S., Cristina Souza, M. ., & Santos Costa, R. . (2024). THE PEDAGOGICAL COORDINATOR AND HIS TASKS FACING DEMOCRATIC MANAGEMENT. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 5(04), 222–238. https://doi.org/10.51249/gei.v5i04.2162

Abstract

The present work deals with the pedagogical coordinator in democratic school management. Democratic school management originated in the 1970s and 1980s, when the state decentralized its power. It is important that this management occurs, so that the elements involved feel part of the decision-making processes and solutions of problems, exercising democracy in search of the collective benefit. The pedagogical coordinator plays a fundamental role in this type of management, not being a leader or an authority, but an articulating leader, who harmonizes the relationships between school, student, teacher, director, community, parents and others involved, always giving priority to the pedagogical proposal decided by team and the qualification of the learning teaching process.

https://doi.org/10.51249/gei.v5i04.2162
PEDAGOGICAL (Português (Brasil))

References

FALCÃO FILHO, J.L.M. Supervisão: Uma análise crítica das críticas. Coletânea vida na escola: os caminhos e o saber coletivo, p 42-49, Belo Horizonte, mai/1994.pág.42.

FREIRE, P. Educação: Sonho possível. In: Brandão, Carlos Rodrigues (org), O Educador: Vida e Morte, 2ª Ed. Rio de Janeiro: Graal, 1982.

FURQUIM, Alexandra Silva dos Santos; BRAGA, Etiane Fagundes; IRGANG, Silvania Regina Pellenz. Os caminhos da gestão escolar: discutindo as atribuições e a prática do coordenador pedagógico. Publicado em: 02 fev. 2009. Disponível em: <http://www.partes.com.br/educacao/caminhosdagestao.asp> Acesso em: 28 fev 2011.

GANDIN, D. Planejamento corno prática educativa. São Paulo, Loyola, 1983. SÃO PAULO (ESTADO) Secretaria da Educação. Planejamento de ensino. São Paulo, Coordenadoria de Ensino Básico e Normal 1971.

LIBÃNEO, J.C. Didática . São Paulo: Cortez, 1994.

LÜCK, Heloísa et al. A escola participativa: o trabalho do gestor escolar. 5. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

ORSOLON, Luzia Angelina Marino. O coordenador/formador como um dos agentes de transformação da/na escola. São Paulo: Loyola, 2003.

PRANDI, Luis Roberto; FREITAS, Urânia Flores da Cruz; BONIFÁCIO, Alexandra. Gestão Democrática: O Papel do Coordenador Pedagógico nos Cursos de Graduação. Revista Cesumar - Ciências Humanas e Sociais Aplicadas v. 15, n. 2, jul./dez. 2010, p. 311-330. Disponível em: <http://www.cesumar.br/pesquisa/periodicos/index.php/revcesumar/article/viewArticle/775> Acesso em: 02 mar 2011

PAULA, Roseli Lopes de; SCHNECKENBERG, Marisa. Gestão escolar democrática: desafio para o gestor do século XXI. Revista Eletrônica Lato Sensu ? Ano 3, nº1, março de 2008. Disponível em: <http://web03.unicentro.br/especializacao/Revista_Pos/P%C3%A1ginas/3%20Edi%C3%A7%C3%A3o/Humanas/PDF/16-Ed3_CH-GestaoEscol.pdf> Acesso em: 26 fev 2011.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, Vozes, 2002.

SAVIANNI, Demerval. A Supervisão Educacional em perspectiva histórica: da função à profissão da idéia. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto (Org.) Supervisão Educacional para uma Escola de Qualidade. 3. Ed.- São Paulo: Cortez, 2002.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: Projeto de ensino-aprendizagem e projeto político-pedagógico. São Paulo: Libertad, 2002.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro; FONSECA, Maríllia (Orgs.). As Dimensões do Projeto Político-pedagógico: novos desafios para a escola. Campinas, SP: Papirus, 2001.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...