Resumo
This article analyzes, from the perspective of the great Polish sociologist and philosopher, Zigmunt Bauman, Education in contemporary Society, which features characteristics of a liquid society. In order to address the challenges faced by teachers and how such liquidity influences the school environment, the theme of education in liquid society was chosen because it manifests itself as a current and innovative theme for contemporary reflection on teaching practice. Methodologically based on a qualitative and interpretive research approach, the study focused the analysis on reflections on studies of the aforementioned theorist, and on socio-emotional macrocompetencies.
Referências
ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. Brasil no Século XX: o desafio da educação. In: _________________. História da Educação. 2ª ed. ver. E atual. São Paulo: Moderna, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2000.
Vidas Desperdiçadas. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.
BAUMAN, Zygmunt. Amor Líquido. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.
GADOTTI, M. História das ideias pedagógicas. 8ª ed. São Paulo: ática,1999.
INSTITUTO AYRTON SENNA. Engajamento com os outros. São Paulo, 2020.
INSTITUTO AYRTON SENNA. Autogestão. São Paulo, 2020.
INSTITUTO AYRTON SENNA. Resiliência emocional. São Paulo, 2020.
INSTITUTO AYRTON SENNA. Abertura ao novo. São Paulo, 2020.
INSTITUTO AYRTON SENNA. Amabilidade. São Paulo, 2020.
PILETTI, Claudino. Filosofia da Educação. 9ª ed. São Paulo: Ática,1997.
ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil. 17ª ed. Petrópolis: Vozes, 1978.