Resumo
This article discusses a research with qualitative approach where the study is to present an account of an experience operating group, shows the adventure of living the group, to coordinate it, observe it and provoke you so that we can learn to live and build new relationships between parents and their children, which aims to present partial results of a study and investigate how the technique of operating group created by Pichón-Rivière, having the prospect of going through a school space in order to modify the relations between parents and children. As specific goal to understand how an operating group may cooperate and transform the education of children. The results show that the group intervention is a strategy that allowed address the subjective and intersubjective dimension of the participants. The school environment can be understood as a space of diversity of beings and of thoughts, where bloom a series of questions.
Referências
AULLETE, Caldas. Dicionário Contemporâneo. Disponível em: <http://www.aulete.com.br/> Acesso em: 01 jun. 2018.
BARBOSA, Laura Monte Serrat. Psicopedagogia em grupo, no grupo e com o grupo: para além da patologização. Rev. Psicopedagogia, Curitiba, 26(80): 325-36, 2009.Disponível em:<http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v26n80/v26n80a17.pdf>Acesso em: 28 jul. 2018.
BASTOS, Alice Beatriz B. Izique. A técnica de grupos-operativos à luz de Pichon- Rivière e Henri Wallon, Psicólogo informação, ano 14, n, 14 jan./dez. 2010.
BLEGER, José. Temas de psicologia: entrevista e grupos. Trad. Rita M. de Moraes. São Paulo: Martins Fontes, 1980.
CAMARGO, Paulo de. Discutindo a relação. Revista Educação, São Paulo, n. 201, jan. 2014.
DAVIS, Claudia Leme Ferreira; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; RIBEIRO, Marilda Pierro de Oliveira; RACHMAN, Vivian Carla Bobm. Abordagens vigotiskiana, walloniana e piagetiana: diferentes olhares para a sala de aula. Psicologia da Educação, São Paulo, 34, 1º sem., 2012.
FERRAZ, A. F. Grupos operativos de aprendizagem nos serviços de saúde: sistematização de fundamentos e metodologias. EANRE, 11(1); 52 -57, mar-2007. Disponível em: <http://docplayer.com.br/21731285-Grupos-operativos-de- aprendizagem-nos-servicos-de-saude-sistematizacao-de-fundamentos-e- metodologias.html> Acesso em: 02 jun. 2018.
FERREIRA, Aurino Lima; ACIOLY-RÉGNIER, Nadja Maria. Contribuições de Henri Wallon à relação cognição e afetividade na educação. Educar, Curitiba, n. 36, 2010.
FRAIMAN, Leo. Como ensinar bem as crianças e os adolescentes de hoje: teoria e prática. São Paulo: Metodologia OPEE, 2015.
INGBERMAN, Yara K.. Análise Funcional de um caso de depressão. In: RANGÉ, Bernard (org.). Psicoterapia Comportamental e cognitiva. 2. ed. São Paulo: Editorial Psy, 2001.
MORAES, C. G. A.; MURARI, S. C. A intervenção clínica em grupo de crianças filhas de pais separados. In: E. F. M. Silvares (Org.), vol.1,pp.175-198).SãoPaulo: Papirus, 2000.
OSÓRIO, LC. Grupos, teorias e práticas: acessando a era da grupalidade. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
PEREIRA, Thais Thomé Seni Oliveira. PICHON-RIVIÈRE, A DIALÉTICA E OS GRUPOS OPERATIVOS: implicações para pesquisa e intervenção. SPAGESP - Sociedade de Psicoterapias Analíticas Grupais do Estado de São Paulo Revista da SPAGESP, 14(1), 21-29, 2013.
PICHON-RIVIÈRE, Enrique. O processo grupal. São Paulo (SP): Martins Fontes; 1998.
ROZEKA, Marlene;SERRA, Rodrigo Giacobo. Dificuldades de aprendizagem e problemas emocionais: reflexões sobre a necessidade de uma proposta de formação docente. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 6, n. 1, p. 167-184, jan.-jun. 2015. Disponível em: Acesso em: 21 jul. 2018.
TABILE, FröhlichTabile; JACOMETO, Marisa Claudia Durante. Fatores influenciadores no processo de aprendizagem: um estudo de caso. Rev. Psicopedagogia, 34(103), 2017. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v34n103/08.pdf> Acesso em: 21 jul. 2018.
WEISS, Maria Lucia Lemme. Psicopedagogia clínica. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.