THE ART OF STRATEGY
PDF

Palavras-chave

Strategic administration, anticipation of change, organizational resilience.

Como Citar

Antônio Scapini, L. . (2025). THE ART OF STRATEGY: HOW ORGANIZATIONS CAN ANTICIPATE AND RESPOND TO MARKET CHANGES. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 6(02), 255–265. https://doi.org/10.51249/gei.v6i02.2473

Resumo

This study explores the importance of strategic management for organizations to anticipate and respond to market changes in a global context of rapid uncertainties and transformations. The objective was to propose a strategic management model that promotes a proactive posture, integrating tools such as strategic planning, market intelligence and organizational resilience. The relevance of this work is to provide practical insights for companies to develop greater agility and competitiveness, ensuring their sustainability in dynamic environments. The adopted methodology was qualitative, based on recent bibliographic survey, using deductive analysis to connect consolidated theories to contemporary practices. The results indicate that the combination of agile strategies, use of advanced technologies, and visionary leadership is essential to anticipating crises and taking advantage of emerging opportunities. It is concluded that well-structured strategic management allows organizations not only to react, but shape the future of the market, strengthening its competitive position.

https://doi.org/10.51249/gei.v6i02.2473
PDF

Referências

ARAÚJO, José; GAVA, Rogério. Empresas proativas: como antecipar mudanças no mercado. Elsevier Brasil, 2011.

CHIAVENATO, Idalberto. Planejamento estratégico. Elsevier Brasil, 2004.

DELGADO, Maria Betania Darcie Pessoa; GESUALDO, Fábio Alexandre. Gerenciamento de estoque em tempos de crise como diferencial competitivo na empresa Maza Produtos Químicos Ltda. In: Congresso de Tecnologia-Fatec Mococa. 2024.

FRANCO, Maria Morgado da Silva Gonçalves. Agilidade Como Vantagem Competitiva das Organizações: Uma Revisão Sistemática da Literatura. 2022. Dissertação de Mestrado. ISCTE-Instituto Universitario de Lisboa (Portugal).

MACEDO, Erique Abreu. Negócios Internacionais e Comércio Exterior. Freitas Bastos, 2025.

MIMBANG, Jean Blaise. O Modelo de Crescimento Greiner para a mudança organizacional: Antecipação de crises e adaptação a um mundo empresarial em mudança. 50Minutos. es, 2023.

MOREIRA, Fábio André Coelho. A relevância do ciclo de planeamento estratégico Estudo de caso–ITAU. 2023. Dissertação de Mestrado. Universidade Catolica Portuguesa (Portugal).

PASSOS, Alfredo. Inteligência de negócios e de mercado: informação, decisão e ação. Editora Senac São Paulo, 2024.

RODRIGUES, Maikon Gomes; DE SOUSA, Josiano Cesar. Empresas Inteligentes: Os benefícios do uso da inteligência competitiva como estratégia de gestão/Smart Companies: The benefits of using competitive intelligence as a management strategy. ID on line. Revista de psicologia, v. 16, n. 60, p. 42-57, 2022.

SANTOS, Silvana Maria Aparecida Viana et al. Gestão de crises e resiliência organizacional. Caderno Pedagógico, v. 21, n. 6, p. e4881-e4881, 2024.

SILVA, Ana Patrícia Correia Sanches da. A (consideração da) antecipação como critério de capacitação para uma Administração Pública resiliente. 2024. Dissertação de Mestrado.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Métricas

Carregando Métricas ...