INITIAL TRAINING OF MATHEMATICS TEACHERS
PDF

Palavras-chave

Initial training, Reflective practice, Affectivity, Praxis.

Como Citar

Mirele Alves Medeiros, M. ., & Willames Cirino Oliveira, W. . (2024). INITIAL TRAINING OF MATHEMATICS TEACHERS: RELEVANT ASPECTS FOR A REFLECTIVE PRACTICE. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 5(06), 131–145. https://doi.org/10.51249/gei.v5i06.2306

Resumo

This study portrays the importance of initial training for mathematics teachers with aspects of praxis, with reflective practice as a relevant factor in the teaching/learning process. It is necessary to integrate specific and pedagogical knowledge with mathematical content, valuing the diversity of knowledge, contributing to the student's critical stance. The aim is to emphasize that initial training needs to be ongoing, developing skills related to how to mediate knowledge for students, as well as understanding the specific knowledge of the subject taught. Training focused on praxis, as discussed throughout this work, allows educators to review their teaching methodologies and strategies with a view to student learning. It is essential that this preparation be consistent with the practice experienced in educational institutions, that is, future educators must be aware of the reality they will experience when they take over a classroom while still in their undergraduate studies. Therefore, significant initial training should guide students to constantly reflect on educational praxis.

https://doi.org/10.51249/gei.v5i06.2306
PDF

Referências

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: . Acesso em: 22 de janeiro 2019.

FIORENTINI, D. Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In. BORBA, M. de C.; ARAÚJO, J. de L. (Orgs.). Pesquisa qualitativa em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 8. Ed. São Paulo: Cortez, 2004.

PIMENTA, S. G. & LIMA, M. do S. L. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2008. _____. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 9 ed. São Paulo: Cortez, 2010.

PIRES, C. M. C. Educação Matemática em Revista: Revista da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, São Paulo, ano 7, n. 8, p. 47, junho de 2000.

PERRENOUD, Philippe - A prática reflexiva no ofício de professo: profissionalização e razão pedagógica / Philippe Perrenoud; tradução Cláudia Schilling. – Porto Alegre : Artmed, 2002.

TARDIF, Maurice - Saberes docentes e formação profissional / Maurice Tardif. II ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Métricas

Carregando Métricas ...