Resumo
The present article is part of the work of completion of a distance learning course in School Management from the Campos Elíseos College, and aims to present the role of members of the public school management team, as a basis in democratic-participatory management . In addition, it was sought to present the importance of adopting as a conception of democratic-participatory school management in the search for quality public education. The article is based on the bibliographic research obtained in the classes developed during the course. It was found that the functions attributed to the management team as a whole are numerous and of great responsibility. Thus, these professionals need to work their best to guarantee their students a significant and quality teaching. It is concluded that being a professional of education means being always built, in a process that starts, but has no end.
Referências
BEISIEGEL, C. R. Relações entre a quantidade e a qualidade no ensino comum. In: CONFERÊNCIA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, 1980.Anais,1980. p. 49-56.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelecer as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, 23 dez. 1996. Seção 1, p.207.
CORTELLA, M. S. A escola e o conhecimento - fundamentos epistemológicos e político. São Paulo: Cortez, 1998. 166p.
DAVIS, C; GROSBAUM, M W. Sucesso de todos, compromisso da escola. In: DAVIS, Claudia. (et al). Gestão da escola: desafios a enfrentar. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.p. 77-112.
FRANCO, F. C. A indisciplina na escola e a coordenação pedagógica. In: PLACCO, V M N S, ALMEIDA, L R. (org.). O coordenador pedagógico e ao cotidiano da escola. São Paulo: Edições Loyola. 6. Ed. 2009. 167-175.
FULLAN, M.; HARGREAVES, A. A Escola como Organização Aprendente: buscando uma educação de qualidade. 2.ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
IMBERNÓM, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2000. (Coleção questões da Nossa Época; v.77).
LIBÂNEO, J C; OLIVEIRA, J F; TOSCHI, M S. Educação Escolar:políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2003. 408 p.
LIBÂNEO, J.C.Organização e Gestão da Escola: teoria e prática. Goiânia: Editora Alternativa, 2001. 260 p.
LIBÂNEO, José Carlos. O Planejamento Escolar. In: ________. Didática. São Paulo: Cortez, 1994. p. 221-247.
PARO, V. Crítica da estrutura da escola. São Paulo: Cortez. 2011.
SÃO PAULO. Secretaria Estadual de Educação de São Paulo. Resolução n. 52 de 18 de agosto de 2013. Dispõe sobre os perfis, competências e habilidades requeridos dos Profissionais da Educação e dá providências correlatas. Acesso: 15.junho.2017 Disponível em: http://www.educacao.sp.gov.br/cgrh/wp-content/uploads/2014/06/RESOLU%C3%87%C3%83O-SE-52-de-14-8-2013-PERFIS-PARA-CONCURSO.pdf
SÃO PAULO. Secretaria Estadual de Educação de São Paulo. Resolução n. 88 de 19 de dezembro de 2007.Dispõe sobre a função gratificada de Professor Coordenador. Acesso; 15.junho.2017. Disponível em: http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/88_07.HTM
SILVEIRA, Renê J. T. O professor e a transformação da realidade. Nuances- Revista do Curso de Pedagogia, Faculdade de Ciências e Tecnologia- UNESP, Presidente Prudente, v.1, n.1, p. 21-30, set. 1995.