Resumo
The present work aims to present a new teaching-learning evaluation methodology in regular education in Brazil, highlighting the competency-based methodology, as a practice that evaluates the student's learning evolution and not just a grade, which will include you at a higher level of education. To this end, a qualitative and exploratory approach was used to demonstrate that knowledge can be acquired and absorbed, through playful activities, knowledge of experience, external explorations, in addition to classrooms, among others. From this it was possible to see how the content was assimilated by the students and how their skills were exposed in their daily actions.
Referências
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/ Acesso em 14/02/2024.
BACICH, Lilian, MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora –uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
PERRENOUD, Phillipe. Avaliação – da excelência à regulação das aprendizagens:entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.
LIBÂNEO, J. C. Didática. Cortez Editora: São Paulo, Coleção Magistério 2º GrauSérie Formando Professor, 1994.
AVALIAÇÃO, In: São Paulo: Companhia Melhoramentos, 1998 - (Dicionários Michaelis). MIRANDA, Maria Izabel Barrozo; RIBAS, Viviane Gaspar.
PIAGET, J. O juízo moral da criança. São Paulo: Summus, 1994.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. BRASIL.
GATTI, B. Formação inicial de professores para a educação básica: pesquisas e políticas educacionais. Revista em Avaliação Educacional. Doi: 10.18222/eae255720142823
MARTÍNEZ, A. M. (1997). Criatividade, personalidade e educação Campinas: Papirus.
BRAGA, Adriana Eufrásio; SOUSA, Leandro Araújo de. Testes educacionais em larga escala: aspectos políticos, pedagógicos e metodológicos. Revista Educação eLinguagem, Aracati, v.7, n.2 especial, jun.2020. Disponível em: https://www.fvj.br/revista/wp- content/uploads/2020/07/1_REdLi_2020.ESPECIAL_2.pdf. Acesso em: 15/03/2024.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman,2015.
VIANNA, Heraldo Marelim. Avaliação educacional: uma perspectiva histórica. Est. Aval. Educ.,São Paulo, v. 25, n. 60, p. 14-35, dez 2014. Disponível em: https://publicaçoes.fcc.org.br/eae/article/view/3308/2940. Acesso em 10/03/2024.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: passado, presente e futuro. São Paulo: Cortez, 2021.