Resumo
The present study have to address the topic of indiscipline, which is very pertinent and much discussed in the educational field, because the indiscipline issues in the school caused by the students have left many education professionals worried. Since the indiscipline runs through all segments of basic education, thinking about some possible solutions, through the theme, the following question came up: What are the challenges of the teacher of the initial series of Basic Education I of the Raimundo Roberto de Carvalho School to promote the fight to indiscipline? This article has as general objective: to know the challenges of the teacher of the initial series of Elementary School I to promote the fight against indiscipline. The article proposed and analyzed the causes and effects of indiscipline in the initial series, being used evaluation techniques, for it allows a greater observation of the subject in question, having as stages of the research: bibliographical survey and theoretical-methodological deepening. The subject proposed by the researcher has relevance for teaching praxis since it can promote an analysis of strategies for coping with indiscipline in the school environment. As for the lack of limits, several ideas arise that support this fact as: family disruption, conflicts and social issues, as well as the disorders of global development.
Referências
AQUINO, Júlio Groppa. (Org.). Autoridade e Autoritarismo na Escola: Alternativas Teóricas e Práticas. 3ª Ed. – São Paulo: Summus, 1999.
AZEVEDO, Annie Rehbein de. Disciplina sim, mas com amor. 2. ed. São Paulo: Paulinas, 2002.
BOCK, Ana Mercês Bahia; Furtado, Odair e Teixeira, Maria de Lourdes Trassi. Psicologias: Uma introdução ao estudo de Psicologia. São Paulo: Saraiva, 2008.
DAMETTO, J.; ESQUINSANI, R.S.S.. A Escola como lócus de emergência das disparidades subjetivas: Poder, Saber e resistência na Educação Formal. In: SILVA, Jacqueline Silva da; LOPES, Maria Isabel. (Org.). Disciplina: relações de poder na Escola. Lageado-RS: Univates,2009. p. 13-28.
ECCHELI, Simone D. A motivação como prevenção da indisciplina. Educar em revista. Curitiba, n. 32, p.199-213. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010440602008000200014&lang=pt. Acesso em: 10 set. 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 25. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.
GARCIA, J. Indisciplina na escola: uma reflexão sobre a dimensão preventiva. Revista Paranaense de Desenvolvimento, Curitiba, n. 95, p. 101-108, jan./abr. 1999.
HAYDT, Regina Célia Cazaux. Curso de Didática geral. 8. ed. – São Paulo: Ática, 1997.
OLIVEIRA, Rosimary L.G. Reflexões sobre a indisciplina escolar a partir de sua diversidade conceitual. Anais. IX Congresso Nacional de Educação – Educere. PUCPR, 26 a 29 out. 2009. P.4503-4514. Disponível em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2009/anais/pdf/3412 1708.pdf. Acesso em: 10 ago. 2014.
PIMENTA, Kedna Gomes, LOUZADA, Shênia Soraya Soares. A indisciplina na percepção de educadores e algumas possibilidades. Disponível em: 15http://facos.edu.br/publicacoes/revistas/eped/agosto_2012/pdf/a_indisciplina_na_percepcao_de_educadores_e_algumas_possibilidades.pdf. Acesso em: 06 set. 2014.
TIBA, Içami. Disciplina, limite na medida certa. 38. ed. São Paulo: Gente 1996.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. (IN)DISCIPLINA: Construção da Disciplina Consciente e Interativa em Sala de Aula e Na escola. 13. Ed. São Paulo: Libertad, 1989.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Coordenação do projeto político pedagógico ao cotidiano da sala de aula. 5. ed. São Paulo: Libertadora, 2004.