Resumo
This research focuses on analyzing the results obtained by Municipal School in large-scale external assessments, such as SAEB. It is a qualitative and quantitative investigation, using documentary research and data analysis methodology. Furthermore, we will evaluate the changes in the school’s pedagogical practices to understand the modifications made by the school to achieve a prominent position in IDEB results. The research will demonstrate that there are several changes that a school needs to make in relation to traditional pedagogy to achieve excellent performance in IDEB and will indicate that the use of active methodologies enabled the gradual improvement of the school’s indicators.
Referências
ALBERNAZ, A.; FERREIRA, F.; FRANCO, C. Qualidade e equidade na educação fundamental brasileira. Pesquisa e Planejamento Econômico, Rio de Janeiro, v. 32, n. 3, p. 453-476, dez. 2002.
AFONSO, A. J. Nem tudo o que conta é mensurável ou comparável. Crítica à accountability baseada em testes estandardizados e rankings escolares. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v. 13, n. 1, p. 13-29, 2009.
BRASIL. Plano Nacional de Educação - Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em:21 abr.2024.
FRANCO, A. M. P.; MENEZES FILHO, N. Uma análise de rankings de escolas brasileiras com dados do SAEB. Estudos Econômicos (São Paulo), v. 42, n. 2, p. 263–283, abr. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ee/a/4FSZV8ZJZvknVqbNq4xCYnt/?format=html&lang=pt#ModalHowcite. Acesso em: 21 abr. 2024.
LIMA, L. C. Elementos de análise organizacional das políticas e práticas de avaliação escolar. In: WERLE, F. O. C. (Ed.). Avaliação em larga escala: questões polêmicas. Brasília: Liber Livro, 2012. pp. 15-38.
QEDU. Use dados – transforme a educação. Disponível em: https://qedu.org.br/. Acesso em: 21 abr. 2024.
SIMIELLI, L. E. R. Equidade educacional no Brasil: análise das oportunidades educacionais em 2001 e 2011. 2015. 133 f. Tese (Doutorado em Administração Pública e Governo) - Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2015.
SOUSA, Clarilza Prado de; FERREIRA, Sandra Lúcia. Avaliação de larga escala e da aprendizagem na escola: um diálogo necessário. Psicol. educ., São Paulo, n. 48, p. 13-23, jun. 2019. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752019000100003&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 21 abr. 2024.
VIEIRA, Ivan Souza. Oportunidades educacionais no Brasil: o que dizem os dados do Saeb. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 30, n. 75, p. 748-778, set. 2019. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-68312019000300748&lng=es&nrm=iso>. Acesso em: 21 abr. 2024