Resumo
This article tried to investigate the contributions of writing reflective diaries for basic education teachers in the microregion of Jacobina under the eyes and sensitive listening in an action of productions authorized or not, in the records and/or signs/notes, in the activities in which referred to the preparation of training diaries (field, memorial, experiences and practices) that were to be characterized in a movement of (re)thinking didactic situations and or intervention projects or professional master's project to be configured in a cycle of reflection and redesign of their wanderings and teaching paths. Therefore, I focused on the data that were collected through questionnaires with open questions with the intention of understanding how teachers perceive themselves in this path of knowledge and experiences constructed and (re)elaborated. The data analysis showed that the students recorded the events in the notebook, demarcating their daily routines and from the perspective of a diary, immediately after the formalization of the knowledge projected in a space in the pedagogical notebook and/or notebook that depended on the school or the public sphere of activity. municipal or state. However, some carried out a detailed description of them without any “privilege” or appreciation of this route. Even so, the act of writing or doodling the praxis went beyond what was initially intended by most teachers/students or “lay” teachers, teachers considered “multipurpose” based on the distribution of the workload. The entire process of writing in class diaries or teaching plans and action plans gave us the opportunity to understand the reflection of a practice observed and aligned in one's own daily practice. It is important to mention that the entire didactic/pedagogical action was configured as a support to memory and enabled an “apparent” distance from lived experiences, allowing for a more dense analysis of these based on the formalization of knowledge in a specific research space. which we call Training Diary. Furthermore, the importance of the Teacher/trainer offering feedback, oral or written, and reflection on the reworking of the instruments used to signal events was highlighted, being systematized in a training agenda with pre-established tracks in the theoretical framework linked to a paradigm of research/action.
Referências
ALARCÃO, Isabel (Org.). Escola reflexiva e supervisão: uma escola em desenvolvimento e aprendizagem. Porto: Porto Editora, 2001.
ALARCÃO, Isabel. Do olhar supervisionado ao olhar sobre a supervisão. In: RANGEL, Mary (Org.). Supervisão pedagógica: princípios e práticas. Campinas, SP: Papirus, 2001b. p. 11-55.
ALARCÃO, Isabel; TAVARES, José. Supervisão da prática pedagógica: uma perspectiva de desenvolvimento e aprendizagem. Coimbra: Almedina, 1987.
ALVES, Francisco Cordeiro. Diário: contributo para o desenvolvimento profissional dos professores e estudo dos seus dilemas. Millenium: Revista do ISPV, [S.l.], n. 29, p. 222-239, dez. 2004. Disponível em <http://www.ipv.pt/millenium/Millenium29/30.pdf>. Acesso em: 14 set. 2009.
AMARAL, Maria João; MOREIRA, Maria Alfredo; RIBEIRO, Deolinda. O papel do supervisor no desenvolvimento do professor reflexivo: estratégias de supervisão. In: ALARCÃO, Isabel (Org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Portugal: Porto Editora, 1996. p. 89-124.
BLUMBERG, Arthur. Supervision and teachers: a private cold war. California: McCutchan, 1980.
CATANI, Denice B.; BUENO, Belmira O.; SOUSA, Cynthia P.; SOUZA, Maria Cecília C. Docência, Memória e Gênero: estudos sobre formação. São Paulo: Escrituras, 2000.
CAPELI, Renata; WALCKOFF, Simone; SZYMANSKI, Luciana. A prática do encontro reflexivo: diálogo e reflexão. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Brasil. In: III Congresso Internacional de Investigación y Práctica Professional en Psicologia XVIII Jornadas de Investigación Séptimo Encuentro de Investigadores em Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, 2011.
CORSI, Adriana Maria. O início da construção da profissão docente: analisando dificuldades enfrentadas por professoras de séries iniciais. 2002. 163f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2002.
CUNHA, M. I. A educação superior e o campo da pedagogia universitária: legitimidades e desafios. In: ISAIA, S. M. A.; BOLZAN, D. P. V. (Org.). Pedagogia universitária e desenvolvimento profissional docente. 1. ed. Porto Alegre: Edipucrs, 2009a. p. 349-374, v. 4.
CUNHA, M. I. O lugar da formação do professor universitário: o espaço da pós-graduação em educação em questão. Revista Diálogo Educacional, v. 9, n. 26, p. 81-90, 2009b.
CUNHA, M. I. Trajetórias e lugares de formação da docência universitária: da perspectiva individual ao espaço institucional. Araraquara: Junqueira e Marin; Brasília: CAPES/CNPq, 2010.
CUNHA, Maria Isabel da. Conta-me agora! as narrativas como alternativas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação, [S.l], v. 23, n. 1-2, 1997. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php>. Acesso em: 20 maio 2008.
FERREIRA, Lilian Aparecida. O professor de educação física no primeiro ano da carreira: análise da aprendizagem profissional a partir da promoção de um programa de iniciação à docência. 2005. 250f. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2006.
GALIAZZI, Maria do Carmo; LINDEMANN, Renata Hemandez. O diário de estágio: da reflexão pela escrita para a aprendizagem sobre ser professor. Olhar de professor, [S.l], v. 6, n. 1, p. 135-150, 2003.
LAMPERT, Magdalene. Learning teaching in, from, and for practice: what do we mean? Journal of Teacher Education, [S.l], v. 61, n. 1-2, p. 21-34, 2010.
MALERBA, Jurandir. Pensar o acontecimento. História revista, [S.l.], v. 7, n. 1-2, p. 117-149, 2002. Disponível em: <http://www.revistas.ufg.br/index.php/historia/article/download/10489/6968>. Acesso: jun. 2011.
MEDEIROS, Dalva H.; PÁTARO, Cristina S. O. O diário de estágio na formação inicial de professores: possibilidade de reflexão e articulação teoria e prática. In: CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL, 17, 2009, Campinas-SP. Anais... Campinas: COLE, 2009. p. 1-11.
MIZUKAMI, M. G. N., REALI, A. M. M. R., REYES, C. R., MARTUCCI, E. M., LIMA, E. F., TANCREDI, R. M. S., MELLO, R. R. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCar, 2003.
PIMENTA, Selma Garrido. O estágio supervisionado na formação de professores: unidade teoria e prática? São Paulo: Cortez, 2006.
RAMOS, Maria Antonia; GONÇALVES, Rosa Edite. As narrativas autobiográficas do professor como estratégia de desenvolvimento e a prática da supervisão. In: ALARCÃO, Isabel (Org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Portugal: Porto Editora, 1996. p. 123-150.
SILVA, Fabrício Oliveira da. Formação docente no PIBID: Temporalidades, Trajetórias e Constituição Identitária. Tese (Doutorado em Educação). 220fls. Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade – PPGEduC- Departamento de Educação da Universidade do Estado da Bahia, 2017.
SILVA, Fabrício Oliveira da; ALVES, Ingrid da Silva. Contribuição do PIBID para a prática profissional: aprendizagens da docência por homologia na formação inicial. Revista Exitus, [S. l.], v. 10, n. 1, p. e020104, 2020. DOI: 10.24065/2237-9460.2020v10n1ID1499.
SILVA, Maria H. S., DUARTE, Maria C. O diário de aula na formação de professores reflexivos: resultados de uma experiência com professores estagiários de biologia/geologia. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S.l.], v. 1, n. 1-2, p. 73-84, 2001.
SOUZA, Elizeu C.; CORDEIRO, Verbena M. R. Por entre escritas, diários e registros de formação. Presente! Revista de Educação, [S.l], n. 57, jun., p. 45-49, 2007.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
YINGER, Robert J.; CLARK, Christopher M. Reflective Journal Writing: theory and practice. Paper. (occasional serie, n. 50), IRT, Michigan State Univ., East Lansing, Michigan. 1981.
ZABALZA, Miguel A. Diários de aula: contributo para o estudo dos dilemas práticos dos professores. Porto: Porto Editora, 1994.
ZATTI, Vicente. Autonomia e educação em Immanuel Kant e Paulo Freire. Porto Alegre: EDIPUCRS. 2007. ISBN 978-85-7430-656-8 Publicação Eletrônica. Disponível em: <https://www.pucrs.br/edipucrs/online/autonomiaeeducacao.pdf.>