Resumo
This Course Conclusion Paper’s main focus is to address the benefit of using Applied Behavior Analysis (ABA) in stimulating speech in children with Autism Spectrum Disorder (ASD). ABA is a methodology based on behavioral principles that aims to improve and strengthen socially important behaviors, including communication skills. The main objective of this research is to indicate the benefits of using Applied Behavior Analysis (ABA) to stimulate speech in autistic children. The aim is to analyze how this methodology can contribute to the development of these children’s communicative skills, promoting their better social inclusion and quality of life. The research question that guides this study is: “What are the benefits of using Applied Behavior Analysis (ABA) in stimulating autistic children? And why does this method have better results?” To answer this question, a literature review, case study analysis and direct observation in therapeutic contexts were carried out. The results indicate that ABA, when applied correctly and consistently, can generate significant progress in the development of speech and the general communicative capacity of children with autism. This should be an individualized structure and the focus on positive reinforcement that characterizes this approach. This work hopes to contribute to the understanding of the benefits of ABA in the field of Speech Therapy and to the promotion of more effective therapeutic practices in the treatment of children with ASD.
Referências
ALBINO, S. G. S. Educação Especial e Inclusiva: Perspectivas Teóricas e Práticas. Editora Vozes, 2014.
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. Arlington, VA: American Psychiatric Association; 2013
BARBOSA, A. M. O Papel Do Professor Frente À Inclusão De Crianças Com Autismo. Educere, Curitiba Paraná 2013.
BRASIL. Ministério da Saúde. Boletim Temático da Biblioteca do Ministério da Saúde: Dia Mundial da Conscientização sobre o Autismo. 2022. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/boletim_tematico/dia_mundial_conscientizacao_autismo_abril_2022.pdf. Acesso em: 15 fev. 2024
COOPER, J. O.; HERON, T. E.; HEWARD, W. L. Applied behavior analysis. Pearson. 2020
FRYE, R. Social Skills Deficits in Autism Spectrum Disorder: Potential Biological Origins and Progress in Developing Therapeutic Agents. CNS Drugs. V.; 32, n. 8, p. 713–734. 2018. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6105175/. Acesso em: 06 fev. 2024
GESCHWIND, D. H. Genetics of autism spectrum disorders. Trends Cogn Sci. v.15, n. 9, p. 409–16, 2011. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3691066/. Acesso em: 15 fev. 2024
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Indicadores. 2024. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/. Acesso em: 12 jan. 2024.
LERMAN, D. C.; VORNDRAN, C. M. On the status of knowledge for using punishment: Implications for treating behavior disorders. Journal of Applied Behavior Analysis, v. 35, n. 4, p. 431-464. 2002
LORD, C.; ELSABBAGH, M.; BAIRD, G.; VEENSTRA-VANDERWEELE, J. Autism spectrum disorder. Lancet. V. 392, p. 10146, p. 508–520. 2018. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7398158/. Acesso em: 05 fev. 2024.
MAZUREK, Micah O.; PETROSKI, Gabriel F. Problemas de sono em crianças com transtorno do espectro autista: Examinando as contribuições da hipersensibilidade sensorial e ansiedade. Revisão de Medicina do Sono, v. 23, p. 210-216, 2015.
MUGHAL, S.; FAIZY, R. M.; SAADABADI, A. Autism Spectrum Disorder. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2024. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK525976/. Acesso em: 10 jan. 2024
OLIVEIRA, D. S. F.; SILVA, A. D. P. R. Autismo e a Educação: ciência ABA (Análise do Comportamento Aplicada) como proposta de Intervenção na educação infantil. Revista Ibero- Americana de Humanidades, Ciências e Educação- REASE. 2021.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE – OMS. Autism. Nov. 2023. Disponível em: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/autism-spectrum-disorders#:~:text=It%20is%20estimated%20that%20worldwide,prevalence%20varies%20substantially%20across%20studies. Acesso em: 15 jan. 2024.
ROSA, S. O.; ALBRECHT, A. R. M. Estudo Sobre a Análise do Comportamento Aplicada (ABA) e sua contribuição para a inclusão de Crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA), graus II e III, no Ensino Fundamental I. Trabalho de Conclusão de Curso de Educação Especial, 2021. Disponível em: Https://repositorio.uninter.com/handle/1/905. Acesso em: 05 fev.2024.
SANTOS, I. S.; TEIXEIRA, V. R. L.; BRINGEL, M. F. A. Identificação e Inclusão de Alunos com Transtorno do Espectro Autista (TEA) nos Primeiros Anos Escolares: Uma Revisão de Literatura. Id on Line Rev. Psic. V.17, N. 68, p. 412-429, Outubro/2023 - Multidisciplinar. ISSN 1981-1179 Edição eletrônica em http://idonline.emnuvens.com.br/id. Acesso em: 02 fev. 2024.
SILVA, A. P.; BEZERRA, I. M. P.; ANTUNES, T. P. C. et al. Applied behavioral analysis for the skill performance of children with autism spectrum disorder. Front Psychiatry. 2023; v. 14, p. 1093252. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10169625/. Acesso em: 05 fev. 2024
SILVA, L. S. T. Contribuições do Método ABA para o desenvolvimento cognitivo e pedagógico da criança com autismo. Trabalho apresentado à Universidade Federal Rural de Pernambuco. 2021. Https://repository.ufrpe.br/bitstream/123456789/3797/1/tcc_art_laysasinaratorresdasilva.pdf. Acesso em: 07 fev. 2024
SILVA, V. S., & ALMEIDA, R. C. A importância e os desafios do método ABA para a inclusão de crianças autistas na rede regular de ensino. Revista Educação Pública. 2021. Disponível em: Https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/12/a-importancia-e-os-desafios-do-metodo-aba-para-a-inclusao-de-criancas-autistas-narede-regular-de-ensino. Acesso em: 07 fev. 2024
MORAES, R.; SILVA, M. J. N. L.; VAN-LUME, R. P. A Importância da Análise do Comportamento Aplicada (ABA) no contexto escolar. II CINTEDI. 2018. Https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/cintedi/2018/TRABALHO_EV110_MD1_SA3_ID2666_12082018233701.pdf. Acesso em: 06 fev. 2024
SMITH, T.; LOVAAS, O. I. Intensive and early behavioral intervention in autism. In F. R. Volkmar, S. Rogers, R. Paul, & K. A. Pelphrey (Eds.), Handbook of autism and pervasive developmental disorders (p. 887-912). John Wiley & Sons. 2013.
SKLIAR, C. Educación y Discapacidad: La Inclusión en la Escuela. Editora Morata, 2012.