LITERACY FROM A LITERACY PERSPECTIVE
LITERACY

Palavras-chave

Beginning teacher. Literacy. Challenges. Pedagogical practice.

Como Citar

Dias Dos Santos, D. . (2024). LITERACY FROM A LITERACY PERSPECTIVE: CHALLENGES FOR THE NEWLY GRADUATED TEACHER. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 5(01), 358–380. https://doi.org/10.51249/gei.v5i01.1910

Resumo

Historically, in our educational context, the work of teachers, especially recent graduates, has faced several challenges, especially when it comes to literacy in the initial grades of elementary school. A teacher who begins his career in literacy usually faces large classes and needs to deal with students who have different knowledge and experiences. Many students often have difficulties acquiring reading and writing skills and need interventions suited to their real needs. This article aims to present reflections/discussions/analyses about literacy for teaching reading in early grades. In terms of challenges, we observed the following results: the weakening of initial training, which ends up distancing theory from practice; classrooms with many students; internships carried out with gaps in supervision; curricula with more emphasis on theories than on literacy practices/methodologies; the lack of planning, or even a political pedagogical project, that guides the newly graduated literacy teacher in their work; in addition to the discontinuity of continuing education policies.

https://doi.org/10.51249/gei.v5i01.1910
LITERACY

Referências

ASHA - American Speech-Language-Hearing Association. Central auditory processing: Current status of research and implications of clinical practice. Rockville. 1995

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Representações sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. Revista Múltiplas Leituras, Brasília, v. 1, p. 18-43, jan./jun. 2008.

BRANDÃO, C.R. O que é o método Paulo Freire. São Paulo: Brasiliense, 2004.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 5, 13.12.2005. Brasília, 2005.

BITTENCOURT, R. L.; NUNES BARBOSA CESA, N. A política nacional de alfabetização e a base nacional comum curricular na perspectiva dos teóricos da alfabetização. Revista Brasileira De Alfabetização,v. 21, p.1-17, 2023.

BONETI, Lindomar Wessler. As políticas públicas no contexto do capitalismo globalizado: da razão moderna à insurgência de processos e agentes sociais NOVOS. PRACS: Revista Eletrônica de Humanidades do Curso de Ciências Sociais da UNIFAP, Macapá, n. 5, p. 17-28, dez. 2012.

CARVALHO, K. S. de. Alfabetização e letramento: de como se aprende a como se ensina. Revista da ABRALIN, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 1–5, 2020.

CAGLIARI, luiz Carlos – A cartilha e a Leitura. Série Ideias n.5. São Paulo: FDE, 1988. p.21-26.

CAZELLI, S. (1992). Alfabetização científica e os museus interativos de ciência. Rio de Janeiro: Departamento de Educação PUC/RJ. Dissertação de Mestrado.

CATANI, A. M. et al. Políticas públicas da educação superior. In: MOROSINI, M. (org.). Educação superior em periódicos nacionais. Brasília: MEC, Inep, Comped, 2001

CAPOVILLA, Alessandra G. S.; CAPOVILLA, Fernando C. Alfabetização: método fônico. São Paulo: Memnon, 2004.

ENGELS, Friedrich. O papel do trabalho na transformação do macaco em homem. São Paulo: Global, 1984

FRANKEL, Boris. Los utopistas postindustriales. Buenos Aires: Nueva Visión, 2010.

FREIRE,P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

GARCIA, V. L., Campos, D B P., & Padovani, C. R. Associação entre a avaliação de habilidades de consciência fonológica e de processamento auditivo em crianças com e sem distúrbios de aprendizagem. Fono Atual, 8(31), 4-11. 2005

GIORDAN, M. Elaboração de projetos temáticos e telemáticos para o ensino de ciências: a química orgânica revista através da alimentação. In: Atlas do I Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências, Águas de Lindóia, SP, 1997

GRUPIONI, L. D. B. (Org.) Formação de professores indígenas: repensando trajetórias. Brasília: MEC; SECAD, 2006.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores, 1989. In: Nóvoa, A. Vidas de professores. Porto, Portugal: Porto, 2000.

JOVCHELOVITCH, Sandra. Vivendo a vida com os outros: intersubjetividade, espaço público e representações sociais. In: GUARESCHI, Pedrinho; JOVCHELOVITCH, Sandra. Textos em representações sociais. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

LEAL, T.F. Concepção de alfabetização em documentos curriculares: comparação Brasil Argentina. Revista Linhas. Florianópolis, v. 23, n. 51, p. 160-189, jan./abr. 2022.

LIMA, E. F. Sobrevivências: no início da docência. Brasília: Líber Livro, 2006.

LUCIO, Iara S. O significado da alfabetização e do letramento para adultos alfabetizados. 2007. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federl de Minas Gerais, UFMG, 2007.

MARKOVÁ, Ivana. A fabricação da teoria de representações sociais. Tradução Beatriz Gama Rodrigues e João Kaio Barros. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 163, p. 358-375, jan./mar. 2017.

MINAYO, M.C.S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em Saúde (13 ed.). São Paulo: Editora Hucitec, 2013

MARCELO, C. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

MELLO, Maria A.; CAMPOS, Douglas, A. Estudos sobre a Escola de Vigotsky: Metodologia Colaborativa de Formação Inicial e Continuada de Professores IN: ARAÚJO-FILHO, Targino de; THIOLLENT, Michel Jean-Marie. Metodologia para Projetos de Extensão: Apresentação e Discussão. Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) – São Carlos: Cubo Multimídia, 2008,

MORAIS, José. A arte de ler. São Paulo: Ed. da UEP, 1996.

MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Tradução do inglês Pedrinho Guareschi. Petrópolis: Vozes, 2003

NONO, M. A. Professores Iniciantes: o papel da escola em sua formação. Porto Alegre: Mediação, 2010.

PAULA, G. R., Mota, H. B., & Keske-Soares, M. A terapia em consciência fonológica no processo de alfabetização. Pró-Fono Revista de Atualização Científica, 2005

PERFETTI, C. A. A capacidade para a leitura. Em R. Sternberg (Org.), As capacidades intelectuais humanas: uma abordagem em processamento de informações (pp. 72-96). Porto Alegre: Artes Médicas, 1992

SALLES, J. F., & Parente, M. A. P. Processos Cognitivos na Leitura de palavras em crianças: relações com compreensão e tempo de leitura. Psicologia: Reflexão e Crítica, 2002

SMYTHE, ., & Everatt, J. Dyslexia diagnosis in different languages. In L. Peer & G. Reid (Eds.), Multilingualism, literacy and dyslexia (pp. 12-21). London: David Fulton. 2000

SILVA FILHO, J. J. Computadores: super-heróis ou vilões? Um estudo das possibilidades do uso pedagógico da informática na Educação Infantil. Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Catarina, Tese de Doutorado. 1998

SILVA, C. S. B. Curso de pedagogia no Brasil: história e identidade. 2.ed. rev. e ampl. Cam- pinas: Autores Associados, 2003.

SILVEIRA, M. F. L. O início da docência – compromisso e afeto, saberes e aprendi- zagens. In: LIMA, E. F. (Org.). Sobrevivências: no início da docência. Brasília: Líber Livro, 2006.

SOARES, M. B. (1985). As muitas facetas da alfabetização. In: Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 52, p. 19 - 24.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

SOUTO, R. M. A. Egressos da licenciatura em matemática abandonam o magistério: reflexões sobre profissão e condição docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 4, p. 1077-1092, 2016.

PEREIRA, A.S., Shitsuka, D.M., Pereira, F.J. & Shitsuka, R. Metodologia da pesquisa cientifica, 2018

THIOLLENT, M. Action research and participatory research. An overview. International Journal of Action Research, v. 7, n. 2, p. 160-174, 2011.

VERGARA, S. C.. Projetos e relatórios de pesquisa em Administração. 2. ed. S.P: Atlas, 2018

VEENMAN, S. Problemas percebidos de professores iniciantes. Review of Educational Research, v. 54, n. 2. 1984.

WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 1968.

ZEICHNER, K. M.; DINIZ-PERRREIRA, J. E. A pesquisa na formação e no trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Métricas

Carregando Métricas ...