Resumo
Considered to be the true ‘door to the educational process’, it is clear that early childhood education needs to develop considering the use of technological resources in the classroom. This is because in today’s world, children have constant interaction with technology, developing skills in which they surpass adults. Therefore, there is no way to develop early childhood education without this type of resource. The non-inclusion of technologies in this educational modality constitutes an attempt to develop an educational process disconnected from reality. Regardless of the type of media used, technologies are important for early childhood education, as they are indispensable tools nowadays that, combined with the educator’s knowledge, provide children’s development. This is a bibliographical review with the aim of discussing the use of technologies in the teaching and learning process of early childhood education.
Referências
ARAÚJO, Rosana Sarita de. Contribuições da Metodologia WebQuest no Processo de letramento dasos alunos nas séries iniciais no Ensino Fundamental. In: MERCADO, Luís Paulo Leopoldo (org.). Vivências com Aprendizagem na Internet. Maceió: Edufal, 2005.
BARBOSA FILHO, A.; CASTRO, C. Comunicação digital: educação, tecnologias e novos comportamentos. São Paulo: Paulinas, 2008.
BARBOSA, Maria Carmem Silveira. Por amor & por força: rotinas na educação infantil. Tese (Doutorado) – Universidade de Campinas, 2006.
BAUMGARTEN, M.; TEIXEIRA, A. N.; LIMA, G. Sociedade e conhecimento: novas tecnologias e desafios para a produção de conhecimento nas Ciências Sociais. Sociedade e Estado, Brasília, v. 22, n. 2, p. 401-433, mai.-ago. 2007.
BRITO, G. S.; PURIFICAÇÃO, I. Educação e novas tecnologias: um repensar. Curitiba: IBPEX, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998
BRASIL. Ministério da Educação. Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 08 abr. 2018.
CARVALHO, M. G.; BASTOS, J. A. de S. L., KRUGER, Eduardo L. de A./ Apropriação do conhecimento tecnológico. CEEFET-PR, 2000.
CYSNEIROS, P. G. Programa Nacional de Informática na Educação: novas tecnologias, velhas estruturas. In: BARRETO, R. G. (Org.) Tecnologias educacionais e educação à distância: avaliando políticas e práticas. 2 ed. Rio de Janeiro: Quartet, 2005.
DEL CLARO, F. O avanço tecnológico no mundo econômico. Vitrine da Conjuntura, Curitiba, v. 2, n. 8, outubro 2009
DORNELLES, Leni Vieira. Infâncias que nos escapam: da criança na rua à criança cyber. 3.ed. Petrópolis, R.J: Vozes, 2011.
FREITAS, M. C. D. et al. A tecnologia de informação e comunicação no processo de formação continuada de professores do ensino superior. XXIV Encontro Nac. de Eng. de Produção. Anais... Florianópolis, SC, Brasil, 03 a 05 de nov. de 2004.
IOSCHPE, G. O que o Brasil quer ser quando crescer? Rio de Janeiro: Objetiva, 2006.
LORENZATO, S. Porque não ensinar geometria? Educação Matemática em Revista. Sociedade brasileira em Educação Matemática – SBEM. Ano III. 1º semestre 1995.
LOPES, Alzeni Ferreira; SANTOS, Édina, Maria Batista Rangel dos; FERREIRA, Paula Joelma Soares; BRITO, Pollyana Valéria Gomes. O desafio do uso das TIC na educação infantil. Revista Pandora Brasil, n. 34, p. 170-184, set., 2011.
MARTORELLI, B. C. P. C.; OLIVEIRA, E. M. Gestão do conhecimento: O uso das tecnologias e a formação do professor. Augustus. Rio de Janeiro, v. 9, n. 19, jul./dez, 2005.
MATIAS, V. R. S. Implicações das novas tecnologias na educação geográfica: para quem? e para que? Caminhos de Geografia, v. 22, n. 16, p. 242-253, out., 2005.
MORAN, J. M.; MASETTO, M.; BEHRENS, M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 12 ed. Campinas: Papirus, 2006.
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; KRAMER, Sonia. Contemporaneidade, educação e tecnologia.
Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/KS6FVdMKj4D9hzbGG9dfcps/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 08 abr. 2018.
NONATO, E. R. S. Novas tecnologias, educação e contemporaneidade. Práxis Educativa, v. 1, n. 1, p. 77-86, jan.-jun 2006.
PASTORE, R. G.; CERQUEIRA, V. M. M. Currículo e tecnologias: práticas que se entrelaçam. Sociedade e Estado, Brasília, v. 19, n. 1, p. 51-59, maio/ago. 2006.
PAPERT, S. Logo: computadores e educação. São Paulo: Brasiliense, 2006.
PERRENOUD, P. 10 novas competências para ensinar: convite à viagem. 4 ed. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
PERES, H. H. C.; KURCGANT, P. O ser docente de enfermagem frente ao mundo da informática. Rev Latino-am Enfermagem 2004 janeiro-fevereiro; v. 12, n. 1, p 101-8.
RIBAS, D. A docência no ensino superior e as novas tecnologias. Revista Eletrônica Lato Sensu. Ano 3, n. 1, mar/2008. Disponível em: http://www.unicentro.br. Acesso 11 mar. 2016.
RIBEIRO, Maria Izabel. Educação Infantil: uma reflexão sobre o currículo e formação de professores (as). Diálogos Possíveis, n. 5, p. 71-79, jul-dez/2009.
SCHLEMMER, E. O trabalho do o professor e as novas tecnologias. Revista Textual, setembro 2006, p. 33-42.
SILVEIRA, N. C. Tecnologia em educação aplicada à representação descritiva. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 4, n. 2, p. 88-109, jan./jun. 2007.
SOUZA, Maria de Fátima Guerra. Fundamentos da educação básica para crianças. Brasília: UnB, 2009. (Curso PIE - Pedagogia para Professores em Exercício no Início de Escolarização, módulo 2).
TRESCA, L. C. Políticas públicas para a sociedade do conhecimento. Estudos em Jornalismo e Mídia, v. 3, n, 1, p. 46-51, 2006.