PERSPECTIVES AND CHALLENGES IN THE QUALITY OF BRAZILIAN EDUCATION
PERSPECTIVES

Palavras-chave

Brazilian education; educational system; illiteracy.

Como Citar

Soares Brasileiro da Silva , A. ., Geraldo Leite Mororó, J. ., Joseny Ferreira da Silva, M. ., Aparecida Pereira de Lacerda Alvino, M. ., Felix de Oliveira, S. ., & Pereira de Queiroz Nunes, Z. . (2024). PERSPECTIVES AND CHALLENGES IN THE QUALITY OF BRAZILIAN EDUCATION: A TRANSFORMATIVE LOOK. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 5(01), 227–240. https://doi.org/10.51249/gei.v5i01.1873

Resumo

Education being the mainspring of a whole country takes center stage in the current social, political and economic context. However, remnants of a bourgeois and pseudo-democratic education are still present in the ideals of education professionals. Brazil, even with its educational system expanding at all levels, still presents great difficulties in the quality of teaching and in terms of its efficiency. As a whole, the needs of Brazilian education are not very different, in the use of creating effective mechanisms that correct educational problems and the efficient use of public resources to achieve quality education for all. On the other hand, education brings in its essence the possibility of building new paradigms and educational practices aimed at building a just and truly democratic society, as a privileged field for political and ideological interventions. The study suggests some axes of a transformation agenda, examining Brazilian education as a whole and recent educational policies: historical participation of the Jesuits in Brazil; Sociopolitical Panorama of Public Education; Policy and its educational systems; A perspective of transformation of education and the important liberating role for the educational process in public policies. Today, the effective, autonomous and critical work of the school context are permeated by reflectivity, diagnosing a role of extreme importance in the process of constructing critical and reflective educational awareness. The educational and transformative make aware of the ideologies that determine the educational and social processes, breaking with high numbers of illiteracy that oppresses reason.

https://doi.org/10.51249/gei.v5i01.1873
PERSPECTIVES

Referências

BARBOSA, Luis M. O que aconteceu com a educação no Brasil? 2003.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil de 21 de dezembro de 1996, Poder Executivo: Brasília, DF, 1996.

BRANDÃO, Carlos da Fonseca. LDB: passo a passo: lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (lei 9394/96), São Paulo: Avercamp, 2003.

Cunha, Luís Antônio, 1991 - Educação, Estado e Democracia no Brasil, Cortez Editora / FLACSO / EDUFF.

CASTRO, Cláudio de Moura, 1986 - “O que está acontecendo com a educação no Brasil?”, em Edmar L. Bacha e Herbert S. Klein, A Transição Incompleta, Rio de Janeiro Paz e Terra, vol. I.

FREIRE, Paulo A ação cultural para liberdade 7 0 ed Rio de Janeiro ,Paz e terra 1984.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17.ed. Rio de Janeiro, Paz e terra, 1987.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2014. Acessado em 15/08/2015.

INEP/MEC. Enciclopédia de pedagogia universitária: glossário vol. 2 / Editora-chefe: Marilia Costa Morosoni. – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006.

MEC. Ministério da Educação. 2014.Acessado em 20/09/2016.

MIRANDA, Marília Gouvea. O Processo de Socialização na Escola: o homem em movimento. São Paulo: Brasiliense, 2001.

Paro VH. Políticas educacionais: considerações sobre o discurso genérico e a abstração da realidade. In: Paro VH. Escritos sobre educação. São Paulo: Xamã; 2001.

ROCHA, Maria Aparecida dos Santos. A educação pública antes da independência. Formação de Professores. Educação, Cultura e Desenvolvimento. História da Educação Brasileira. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

SCHMITZ, E. F.Os jesuítas e a educação. A Filosofia educacional da Companhia de Jesus. 1.. ed. São Leopoldo: UNISINOS, 1994.

VIEIRA, Sofia Lerche. Educação e gestão: extraindo significados da base legal. In. CEARÁ. SEDUC. Novos Paradigmas de gestão escolar. Fortaleza: Edições SEDUC, 2005.

Zagury T. O professor refém: para pais e professores entenderem por que fracassa a educação no Brasil. Rio de Janeiro: Record; 2006.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Métricas

Carregando Métricas ...