Resumo
This article presents a reflective analysis of sexual education as an essential component of everyday school life. Exploring the integration of sexual education into the daily practices of the school through a qualitative and exploratory approach, utilizing specialized literature in the virtual environment, the research examines the importance and impact of this approach on students' development. The study aims to highlight different perspectives on sexual education, emphasizing the need for a reflective and inclusive approach. By addressing the relevance of sexual education in the school context, the study seeks to identify educators' approaches to sexual education, assessing whether or not this topic is being incorporated. Additionally, it aims to understand the perspectives of students and their parents regarding this type of education, contributing to a better understanding of how this dimension can enrich the educational experience and promote a school environment that is more informed, healthy, and supportive of diversity.
Referências
Bonfim, Cláudia (2012). “Desnudando a educação sexual.” Campinas, SP: Papirus.
Brandão, Elaine Reis; Heilborn, Maria Luiza (2006). “Sexualidade e gravidez na adolescência entre jovens de camadas médias do Rio de Janeiro, Brasil.” Revista Cadernos de Saúde Pública, 22 (7), p. 1421-1430. Consultado a 12.01.2024, em https://www.scielo.br/j/csp/a/3ZNVy3hX9G3NC8QpcGb5XwR/?format=pdf&lang=pt.
Brasil. Ministério da Saúde. (2011). “Secretaria de Atenção à Saúde”. Departamento de Atenção Básica/ Ministério da Educação. Passo a Passo PSE: Programa Saúde na Escola: tecendo caminhos da intersetorialidade.
Cardoso, Alcina Maria de Sousa; Brito, Marisa M. Farinelli Lima. (2012). “A educação afetivo- sexual na infância e na adolescência: um diálogo entre educadores.” Belo Horizonte: Lê.
Danzmann, Pâmela Schultz et al. (2022). “Educação sexual na percepção de pais e adolescentes: uma revisão sistemática.” Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, 11, p. 1-13. Consultado a 13.01.2024, em https://www5.bahiana.edu.br/index.php/psicologia/article/view/3981.
Dinis, Nilson; Asinelli-Luz, Araci. (2007). “Educação sexual na perspectiva histórico-cultural.” Educar em Revista, 30, p. 77-87. Consultado a 13.01.2024, em https://www.scielo.br/j/er/a/RXsBPyNNmD3fTJx45x5wBxm/?format=pdf&lang=pt.
Foucault, Michel. (1993). “Microfísica do poder.” 11ª ed. Rio de Janeiro: Gral.
Guarany, Ann Letícia Aragão; Cardoso, Lívia de Rezende. (2020). “Formação de professores, gênero e sexualidade na produção acadêmica brasileira.” Revista Acta Scientiarum Education, 44, p. 1-13. Consultado a 14.01.2024, em https://www.redalyc.org/journal/3033/303371539041/html/.
Gil, Antônio Carlos. (2002). “Como elaborar projetos de pesquisa.” 4. ed. São Paulo: Atlas.
Lima, Lucas Vinícius; Pavinati, Gabriel. (2023). “Educação sexual com adolescentes no contexto familiar à luz da (anti)dialogicidade freireana.” Revista Interface, 27, p. 1-18. Consultado a 14.01.2024, em https://www.scielo.br/j/icse/a/DGY96d5xYCRFxCYvr4b5LMg/?format=pdf&lang=pt.
Mendel, Ana Paula Cler; Miranda, Jean Carlos. (2023). “Formação de professores e educação sexual: o retrato de um curso de licenciatura em ciências naturais.” Revista Boletim de Conjuntura (BOCA), 13 (38), p. 216-248. Consultado a 13.01.2024, em https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/939.
Oliveira, Denize Cristina de. et al (2009). “Atitudes, sentimentos e imagens na representação social da sexualidade entre adolescentes.” Revista de Enfermagem, 13, (4), p. 817-823.
Consultado a 13.01.2024, em https://www.scielo.br/j/ean/a/zZ7ZvGcRjLLjBTvVbstmwyx/?format=pdf&lang=pt.
Paiva, Vera et al. (2008). “Opiniões e atitudes em relação à sexualidade: pesquisa de âmbito nacional, Brasil 2005.” Revista Saúde Pública, 42 (1), p. 54-64. Consultado a 13.01.2024, em https://www.scielo.br/j/rsp/a/YhMbTrkZNCqTbFSTHDGR4pC/?format=pdf&lang=pt.
Pereira, Graziela Raupp; Bahia, Alexandre Gustavo Melo Franco (2011). “Direito fundamental à educação, diversidade e homofobia na escola: desafios e construção de um ambiente de aprendizagem livre, plural e democrático.” Educar em Revista, 39, p. 51-71. Consultado a 13.01.2024, em https://www.scielo.br/j/er/a/CQBDVRPkvjNj4rhR4rxR6hz/?format=pdf&lang=pt.
Ribeiro, Rayane Brandão; Paulini, Fernanda. (2022). “A importância da formação de professores para a abordagem da temática de educação sexual: uma revisão.” Revista As Várias Faces de Eva: o feminino na contemporaneidade, 1, p. 29-44. Consultado a 14.01.2024, em https://downloads.editoracientifica.com.br/articles/220609136.pdf.
Rios, Pedro Paulo Souza. (2023). “Diversidade sexual e de gênero na educação de jovens e adultos: por um currículo que respeite as diferenças.” Revista Espaço do Currículo, 16 (1), p. 1-12. Consultado a 14.01.2024, em https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/62519.
Soares, Lizandra Martins; Soares, Nandra Martins. (2022). “Educação sexual no contexto escolar: vozes de professores do Ensino Fundamental.” Research, Society and Development, 11 (3), p. 1-12. Consultado a 14.01.2024, em https://www.researchgate.net/publication/359055517_Educacao_sexual_no_contexto_escolar_vozes_de_professores_do_Ensino_Fundamental.
Souza Júnior, José Barbosa. (2023) “Um estudo sobre educação sexual como elemento reflexivo do cotidiano escolar.” [livro eletrônico] João Pessoa, PB: Periódicos. Consultado a 14.01.2024, em https://www.periodicojs.com.br/index.php/hp/article/view/1807/1594.
Valle, Luiza Elena L. Ribeiro do; Mattos, Maria José Viana Marinho de. (2010). “Adolescência: as contradições da idade.” 2 ed. Rio de Janeiro: Wak Editora.