Resumo
Given the various difficulties found in the universe of mathematics, it is relevant to seek to understand what are the common problems in relation to skills with numbers. Among such problems, dyscalculia stands out, a subject that began to be a source of research in 1924, but which is still little discussed. Thus, this study aims to bring reflections on this theme, through a theoretical discussion, addressing the historical path, characteristics, as well as how dyscalculia can affect the student. In this sense, it is intended to present strategies for a better performance of the discalculic student, with a view to an effective learning with regard to the development of calculations.
Referências
BERNARDI, J.; STOBÄUS, C. D. Discalculia: conhecer para incluir. Revista Educação Especial, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 47–59, 2011. DOI: 10.5902/1984686X2386. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/2386. Acesso em: 10 dez. 2021.
BORGES, M. J. G. Discalculia e a Aprendizagem Em Matemática: Um Estudo de Caso com estudante do 4º Ano do Ensino Fundamental. Monografia (Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional). Universidade de Brasília: Brasília: 2015. 95p. Disponível em: < http://bdm.unb.br/handle/10483/11129> Acesso em 20 dez. 2021.
BRUM, Everlise Sanches; LARA, Isabel Cristina Machado de. Discalculia do Desenvolvimento: um mapeamento sobre intervenções pedagógicas e psicopedagógicas. Universidade Estadual de Ponta Grossa - Práxis Educativa, vol. 15, e2013155, 2019.
CUIMAR, Misael Pantoja. Discalculia: uma Análise Bibliográfica. Universidade Federal do Pará - Faculdade de Ciências Exatas de Tecnologia, 2019.
FONSECA, V. Introdução às dificuldades de aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
GOMES, Michelly Amarante da Silva; LIMA, Neuza Rejane Wille. A Discalculia em Escolas: como resolver esse problema? Distúrbios e transtornos de aprendizagem: aspectos teóricos, metodológicos e educacionais (pp.20-32) Publisher: Bagai, Curitiba, PR, 2021.
KOSC, Ladislav. Developmental dyscalculia. Journal of Learning Disabilities. v. 7, p. 164-177, 1974.
KRANZ, Cláudia Rosana; HEALY, Lulu. Pesquisas sobre Discalculia no Brasil: uma reflexão a partir da perspectiva Histórico-Cultural. International Journal for Studies in Mathematics Education, v5 (2), 2011.
PERETTI, L. Discalculia – Transtorno de Aprendizagem. Monografia apresentada ao Curso de Graduação em Matemática, Departamento de Ciências Exatas e da Terra da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões – URI. Erechim: 2009.
PIMENTEL, Letícia da Silva; LARA, Isabel Cristina Machado. Discalculia: o Cérebro e as Habilidades Matemáticas. PUCRS, 2017. Disponível em https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/11591/2/Discalculia_o_cerebro_e_as_habilidades_Matematicas.pdf. Acesso em 20 dez. 2021.
ROMAGNOLI, G. C. Discalculia: um desafio na matemática. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso) CRDA, São Paulo: 2008. 39p. Disponível em: < http://www.crda.com.br/tccdoc/13.pdf>. Acesso em 20 de dezembro de 2021.
SILVA, Mônica Aparecida da. Discalculia E Aprendizagem De Matemática: Um Estudo De Caso Para Análise De Possíveis Intervenções Pedagógicas. Dissertação - UFRRJ, Instituto de Ciências Exatas Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - Profmat, 2016.
SOUZA, F. M. A. de A. Distúrbios e Dificuldades de Aprendizagem: uma perspectiva de interface entre saúde e educação. In: SAMPAIO, S.; FREITAS, I. B. de. (Org.). Transtornos e dificuldades de aprendizagem: entendendo melhor os alunos com necessidades educativas especiais. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2011.
TABILE, Ariete Fröhlich; JACOMETO, Marisa Claudia Durante. Fatores influenciadores no processo de aprendizagem: um estudo de caso. Rev. psicopedagia. vol.34, n.103, pp. 75-86. ISSN 0103-8486, 2017.
VILLAR, José Marcelo Guimarães. Discalculia na sala de aula de matemática: Diagnóstico e intervensão. Universidade Federal de Juiz de Fora, EBRAPEM, MG, 2015.