Resumo
Prepared from a Bibliographic Review, the objective of this article is to discuss the training of Spanish language teachers in Brazil and the challenges of achieving fluency in a second language. Specifically, this article addresses the historical aspects of the Spanish Language in Brazil, problematizes the current legislation on the subject, criticizes the status of an optional subject relegated to the Spanish Language and discusses the importance of this language for Brazilian culture and society. As for the methodological approach, the bibliographical research is qualitative and descriptive in nature. The literature survey was carried out between the months of February and March 2022 in the Scielo and Google Scholar databases, using descriptors and their combinations in Portuguese: the challenges to Spanish teacher training”; “training of Spanish teachers in Brazil”; “Challenges to learning and teaching the Spanish Language”. Articles were selected between 2011 and 2021, published in Portuguese and made available free of charge on the internet. The results highlighted the contrast between the sociocultural dimension of the Spanish Language and its devaluation within the scope of Basic Education. It was concluded that teacher training is still marked by theoretical-pedagogical limitations and social discredit.
Referências
BARBOSA, Eliene dos Santos. Retrocessos no ensino de espanhol: as atuais políticas linguísticas brasileiras e os editais de concursos públicos na paraíba. 2020. 23. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Línguas Estrangeiras Modernas – Inglês e Espanhol) – Instituto Federal de educação, ciência e tecnologia da Paraíba, 2020. Disponível em: https://repositorio.ifpb.edu.br/handle/177683/1175. Acesso em: 16 fev. 2022.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, [2009]. Disponível em: https://www.geledes.org.br/wp-content/uploads/2009/04/lei_diretrizes.pdf. Acesso em: 10 mar. 2022.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007 e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 28 fev. 2022.
CARVALHO, Julyana Peres Carvalho; ALVAREZ, Maria Luisa Ortíz. A lei 11.161/2005 e o ensino de espanhol em escolas públicas do distrito federal: realidade e desafios após uma década de implantação. In: ALVAREZ, Maria Luisa Ortiz (Org.). Políticas e (des)valoriz(ação) do ensino de espanhol no contexto brasileiro: desafios e ações. Campinas, SP: Pontes Editores, 2019. p. 73-107. Disponível em: http://ppgl.unb.br/images/Livros/Maria_Luiza_ortiz/PDF_do_livro_Politicas_e_desvalorizacao_do_ensino_de_Espanhol_no_Brasil.pdf#page=73. Acesso em: 12 mar. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra. 1996.
FREITAS, Luciana Maria Almeida de. Formação de professores de espanhol no Brasil: algumas reflexões. Eutomia, Recife, v. 10, n. 1, p. 183-195, dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/EUTOMIA/article/view/817. Acesso em: 12 fev. 2022.
LUZ, José Flaviano Nascimento da. A linha do tempo da língua espanhola no Brasil. 2020. 23 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Línguas Estrangeiras Modernas – Inglês e Espanhol) – Instituto Federal de educação, ciência e tecnologia da Paraíba, 2020. Disponível em: https://repositorio.ifpb.edu.br/xmlui/handle/177683/1170. Acesso em: 05 mar. 2022.
NOVASKI, Elisa; WERNER, Maristela Pugsley. Abordagem cultural na aula de língua estrangeira. Revista de Letras, Curitiba, n. 14, p. 1-13, 2011. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rl/article/view/2339. Acesso em. 20 fev. 2022.
PARAQUETT, Marcia. Formação de professor de espanhol no brasil e Integração regional. In: PARAQUETT, Marcia. (Org). Revista Estudos, Salvador, n.45, p. 111-130, jan./jun., 2012. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/34043/1/2012%20forma%c3%a7%c3%a3o%20de%20professores%20...%20integra%c3%a7%c3%a3o%20regional.pdf. Acesso em: 14 fev. 2022.
PITA, Ana Filipa de Matos. Os desafios da escrita formal: melhorar a escrita formal em contexto de sala de aula (nas aulas de inglês e de espanhol). 2020. 92 f. Relatório (Mestrado em Ensino do Inglês e de Língua Estrangeira) - Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2020. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/128940/2/414601.pdf. Acesso em: 12 fev. 2022.
SANTOS, Acassia dos Anjos. A linguística aplicada e os desafios do ensino de Língua Espanhola. Revista de Estudos em Língua e Literatura, ano VII, v. 16, p. 131-145, jul./dez. 2012. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/interdisciplinar/article/view/1012. Acesso em: 10 mar. 2022.
SANTOS, Raimunda Maria Rodrigues. Perspectivas e desafios para a aprendizagem de espanhol como língua estrangeira na educação a distância. In: Gestão e Tecnologia na Educação – Volume 1/ Organização Editora Poisson – Belo Horizonte - MG: Poisson, 2018. Disponível em: https://www.poisson.com.br/livros/gte/volume1/GTE_volume1.pdf#page=16.
SILVA, Teresinha Fernandes da; OLIVEIRA, Ketlen Cristina de Souza; ZAMBRANO, Cora Elena Gonzalo. Os desafios do professor de espanhol em relação às variedades linguísticas em uma escola pública de Boa Vista. In: JORNADA NACIONAL DE LINGUÍSTICA E FILOLOGIA DE LÍNGUA PORTUGUESA, 8., 2018, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: NAVE, 2018. Disponível em: http://www.filologia.org.br/rph/ANO24/72supl/137.pdf. Acesso em: 12 fev. 2022.