Resumo
The premise of this research is to encourage discussions about the importance of approaching cultural diversity, emphasizing African, Afro-Brazilian and indigenous arts in art classes in the context of basic education, through the construction of reflections that allow the appreciation and recognition of these cultures. as makers of Brazilian cultural identity. This is a bibliographical research, having as its main theoretical body, authors and articles that talk about the subject, as well as legislation that deals with the subject. Based on this research, it is possible to engender reflections about the rich elements that constitute African, Afro-Brazilian and indigenous cultures to disseminate them as belonging to Brazilian culture, as well as the implicit art in these cultures and their relationship with the educational field. With this, the reflection intends to help basic education teachers who feel challenged to significantly approach the theme, with the respect and appreciation that are due to them inside and outside the school.
Referências
AZEVEDO JUNIOR, José Garcia de. Apostila de Arte – Artes Visuais. São Luís: Imagética Comunicação e Design, 2007. 59 p.: il.
Barbosa, A. M. T. B. (2017). Educação e desenvolvimento cultural e artístico. Educação & Realidade, 20(2). Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71713.
BENEDITO, R. M. Afrocentricidade, Educação e Poder: Uma Crítica Afrocentrica ao Eurocentrismo no Pensamento Educacional Brasileiro: Afrocentricidade e Educação. (TCC), Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.
BRASIL. Lei nº 12.288, de 20 de julho de 2010. Institui o Estatuto da Igualdade Racial; altera as Leis nos 7.716, de 5 de janeiro de 1989, 9.029, de 13 de abril de 1995, 7.347, de 24 de julho de 1985, e 10.778, de 24 de novembro de 2003. Diário Oficial da União, Brasília, 21 jul. 2010. Disponível em: <http://www.planalto. gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Lei/L12288.htm>. Acesso em: 01 ago. 2023.
BRASIL. Ministério da Cultura. A carta de Pero Vaz de Caminha. 17 ago. 2023.
DANIEL, João. Thezouro descoberto no maximo rio Amazonas. Revista do Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro – RIHGB, Tomo II, 1840, p. 356.
LAPLANTINE, F. Aprender antropologia. 14a ed. São Paulo, SP: Editora Brasiliense, 2002. 205 p.
LIMA, Hanna Karoline Macedo de. A importância de trabalhar o ensino da história e da cultura afrobrasileira e africana em sala de aula / Hanna Karoline Macedo de Lima.– Cabaceiras: UFPB, 2016.
SALUM, Marta Heloísa Leuba. Multiculturalidade e interdisciplinaridade. In: Arte AfroBrasileira: mostra do Redescobrimento. Curadoria de Nelson Aguilar. Catálogo da Exposição realizada pela associação Brasil 500 anos Artes Visuais. São Paulo: Brasil Connects, 2000.
_________. África: culturas e sociedades. 2005. Disponível em: Acesso em: 07 Ago de 2023.