Resumo
This article brings a bibliographic review on the contributions of Assistive Technology in the perspective of inclusive education for children with Autism Spectrum Disorder - ASD. The general objective is to investigate how the use of Assistive Technology can favor the teaching and learning of students with Autism Spectrum Disorder (ASD). The investigation of the subject takes place through a bibliographical review, with a descriptive purpose, with data processing through a qualitative approach. The bibliographic procedure allows one to become aware of relevant material, based on what has already been published in relation to the subject, so that a new approach can be outlined on the same, reaching conclusions that can serve as a basis for the research. Any published information (printed or electronic) is likely to become a source of consultation. The conclusion points out that Assistive Technology can provide people with Autism Spectrum Disorder with the means to access and participate in educational, social and recreational opportunities, strengthening physical and mental function and improving self-esteem, in addition to reducing the costs of educational services and of individual support. By improving access to education and increasing school performance, Assistive Technology (AT) can have a positive socioeconomic effect on the lives of children with disabilities.
Referências
A&R. Manual para as famílias versão 2.0. Disponível em: <http://autismo.institutopensi.org.br/wp-content/uploads/manuais/Manual_para_as_Familias_Versao_2.pdf>. Acesso em: 06 mar. 2019.
BAPTISTA, Claudio Roberto; ROSA, Cleonice. Autismo e Educação: Reflexões e Propostas de Intervenção. Porto Alegre: Artmed, 2002.
BERSCH, Rita. Tecnologia Assistiva – TA. In:______. Atendimento Educacional Especializado: Deficiência física. Brasília: SEESP / SEED / MEC, 2007.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Sala de Recursos Multifuncionais: espaços para o Atendimento Educacional Especializado. Brasília: MEC/SEESP, 2006.
______. Câmara dos Deputados. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-publicacaooriginal-1-pl.html>. Acesso em: 06 mar. 2019.
CARNEIRO, Moaci Alves. O Acesso de Alunos com Deficiência às Escolas e Classes Comuns: Possibilidades e Limitações. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
CARVALHO, Rosita Edler. Educação inclusiva: com os pingos nos “is”. Porto Alegre: Mediação, 2004.
FACION, José Raimundo. Transtornos do desenvolvimento e do comportamento. 3. ed. Curitiba: IBPEX, 2007.
FRITH, Uta. Autism: Explaining the enigma. Oxford: Blackwell, 1989.
GALVÃO FILHO, Teófilo Alves. Tecnologia assistiva para uma escola inclusiva: apropriação, demandas e perspectivas. 2009. 346 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Bahia, 2009. Disponível em: <https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/10563/1/Tese%20Teofilo%20Galvao.pdf>. Acesso em: 05 ago. 2018.
GONZÁLEZ, J. A. T. Educação e diversidade: bases didáticas e organizativas. Porto Alegre: Artmed, 2002.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
MAZZOTTA, M. J. S. Educação especial no Brasil: história e políticas públicas. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologia. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos; BEHRENS, Marilda. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. São Paulo, Papirus Editora, 2000. Disponível em: <http://pt.scribd.com/doc/2525970/Moran-Ensino-e-aprendizagem-inovadores com tecnologia>. Acesso em: set. 2018.
PUYUELO, M.; RONDAL, A. J. Manual de desenvolvimento e alterações da linguagem na criança e no adulto. Porto Alegre: Artmed, 2007.
RAIÇA, Darci (Org.). Tecnologia e Educação Inclusiva. São Paulo: Avercamp, 2008.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 1997.
SILVA, M. Da exclusão à inclusão: concepções e práticas. Revista Lusófona de Educação, América do Norte, v. 13, Jul. 2009.
UNESCO Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. El Desarrollo de la Educación. Educación Inclusiva: el camino hacia el futuro. 48ª Sesión de la Conferencia Internacional de Educación. Ginebra, 2008. Disponível em: <http://www.ibe.unesco.org/National_Reports/ICE_2008/brazil_NR08_sp.pdf>. Acesso em: 05 Julho 2018.
______. UNESDOC. Declaração de Salamanca sobre Princípios, Política e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais, 1994. Disponível em: <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139394>. Acesso em: 06 mar. 2019.