Resumo
This work discusses the functions and the teaching of literature. This was done with the aim of drawing attention to the importance of teachers also reflecting on the multiple ways of approaching the literary text in the classroom, since the functions of literature are also multiple. These approaches can be philosophical, sociological, historical; ethical and moral, but there should be no detriment to the linguistic, grammatical and philological approaches, since meaning and form are inseparable in a text. As theoretical support, we base ourselves – more directly – on Coutinho (2015), Proença Filho (2012) and Moisés (2013). There are several questions about the type of approach that should (should) be in the classroom when the subject is literature. We intend to discuss the many gains present in each type of approach.
Referências
ABREU, C. de. Meus oito anos. Disponível em:< http://www.jornaldepoesia.jor.br/casi.html#meus>. Acesso em 12 dez 2017.
AZEVEDO, A. de. Lágrimas da vida. Disponível em: http://www.jornaldepoesia.jor.br/avz4.html. Acesso em: 17 dez 2017.
BANDEIRA, M. A onda. (1963). Disponível em: <http://cmais.com.br/aloescola/literatura/poesias/manuelbandeira_aonda.htm.>. Acesso em 12 dez 2017.
______. O bicho. (1947) Disponível em:< https://literaturaemcontagotas.wordpress.com/2008/11/25/o-bicho-de-manuel-bandeira/>. Acesso em 17 dez 2017.
BRASIL, Linguagens, códigos e suas tecnologias / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006. 239 p. (Orientações curriculares para o ensino médio; volume 1).
CAMÕES, L. de. Amor é fogo que arde sem se ver. (1847). Disponível em:<http://www.revistaprosaversoearte.com/amor-e-fogo-que-arde-sem-se-ver-camoes/>. Acesso em 17 dez 2017.
CÂNDIDO, A. O direito à literatura. In: ______. Vários escritos, 3. ed. São Paulo: Duas Cidades, 1995.
COUTINHO, A. Notas de teoria literária. 2. ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
MATOS, G. Ao Braço do Mesmo Menino Jesus Quando Appareceo. Disponível em: <http://www.jornaldepoesia.jor.br/grego08.html>. Acesso em 12 dez 2017.
MOISÉS, M. Dicionário de termos literários. 12 ed. rev., ampl. e atual. São Paulo: Cultrix, 2013.
______. A criação literária. Ed. rev. E atual. São Paulo: Cultrix, 2012.
PROENÇA FILHO, D. Estilos de época na literatura. 20.ed. São Paulo: Prumo, 2012.
QUINTANA, M. Poemas para ler na escola. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.
RANGEL, E. O. Letramento literário e livro didático de Língua Portuguesa: ‘Os amores difíceis’. In: PAIVA, A.; MARTINS, A.; PAULINO, G.; VERSIANI, Z. (Org.) Literatura e letramento. Espaços, suportes e interfaces. O jogo do livro. Belo Horizonte: Autêntica/ Ceale/ FaE/ UFMG, 2003.
VICENTE, L. Futurismo – “manifesto futurista. Disponível em: <https://memoriavirtual.net/2005/02/21/futurismo-manifesto-futurista-2/>. Acesso em 13 dez 2017.