Resumo
Prejudice about the female sex has existed for a long time, combined with prejudice against black people, it makes the lives of black women even more difficult, many white and black women fought to conquer their space in society, some with an even greater challenge, to teach. In this work I make a parallel between these great fighters from different locations, many challenges and many achievements were obtained. Many were pioneers in studying, working and getting their space.
Referências
BRAGA, G. E. dos S.; SANTOS, M. J, dos; RAMOS, A. dos. Mulheres Negras e Direitos Humanos: Educação Popular no giro do Esperançar. Revista Direito e Práxis [online]. 2021, v. 12, n. 4, p. 2742-2757. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/2179-8966/2021/62745>. Acesso em 11 ago. 2022.
BRASIL. Lei nº 10.639 de 09 de janeiro de 2003. Altera a lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Ministério da educação – MEC. 10 de janeiro de 2003. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=LEI&numero=10639&ano=2003&ato=431MTTq10dRpWTbf4. Acesso em 11 ago. 2022.
BRASIL. Lei nº 12.288, de 20 de julho de 2010. Institui o Estatuto da Igualdade Racial;. Ministério da educação – MEC. 20 de julho de 2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12288.htm. Acesso em 11 ago. 2022.
BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov. br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm. Acesso em 11 ago. 2022.
CARVALHO, R. A.; ROCHA, S. P. Mulheres negras em movimento no Brasil: atuação política da Bamidelê – Organização de mulheres negras na Paraíba. Gênero. Niterói, RJ, v. 16, n. 2, p. 71–89, 2016. Disponível em: < https://periodicos.uff .br/revistagenero/article/view/31237 > Acesso em 11 ago. 2022.
DI GIORGI, C. A.; LEITE, Y. U. F. L. A qualidade da escola pública, na perspectiva democrática e popular. Série-Estudos, Campo Grande, p. 305-323, jul./dez. 2010.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 55. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2017
GODOI, M. S. de; SANTOS, M. A. dos. Dez anos da lei federal das cotas universitárias: avaliação de seus efeitos e propostas para sua renovação e aperfeiçoamento. Revista de Informação Legislativa: RIL, Brasília, DF, v. 58, n. 229, p. 11-35, jan./mar. 2021. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/ril/edicoes/58/229/ril_v58_n229_p11. Acesso em 11 ago. 2022.
LIMA, V. M. M. A complexidade da docência nos anos iniciais na escola pública. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, SP, v. 22, n. 23, p. 148-166, maio/ago. 2012.
NOGUEIRA, A. M. R. O lugar das professoras negras na Universidade Federal de Santa Catarina. Seminário Internacional Fazendo Gênero 11 & 13th Women’s Worlds Congress (Anais Eletrônicos), Florianópolis, 2017. Disponível em: http://www.en.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources/anais/1499469299_ARQUIVO_FazendoGenero2017.pdf. Acesso em 11 ago. 2022.
PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. Professor reflexivo no Brasil. Gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.
PRONI, M. W.; GOMES, D. C. Precariedade ocupacional: uma questão de gênero e raça. Estudos Avançados [online]. 2015, v. 29, n. 85, pp. 137-151. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0103-40142015008500010>. Acesso em 11 ago. 2022.
REALI, A. M. R.; REYES, C. R. Ensinar e ser professor: processos independentes ou inter-relacionados? In: REALI, A. M. R.; REYES, C. R. (Org.). Reflexões sobre o fazer docente. São Carlos: EDUFSCar, 2009. p. 13-20.
SANTOS, L. L. dos.; ZOLIOTTO, D. M. Ainda fora da sala de aula: mulheres negras no ensino superior. MOUSEION, Canoas, n. 37, dez. 2020, p. 39-49.
SILVA, C. M. da. Professoras negras: construindo identidades e práticas de enfrentamento do racismo no espaço escolar. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Pernambuco. CE. Educação, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/4887/1/arquivo926_1.pdf. Acesso em 11 ago. 2022.
SILVEIRA, R. J. T. O professor e a transformação da realidade. Nuances: Estudos Sobre Educação, Presidente Prudente, v. 1, n. 1, p. 21-30, set. 1995.