Resumo
This article addresses the topic: Affectivity and Learning and has as an investigation problem: how can negative affectivity affect student learning? The following research questions are: how does the affective relationship influence learning? How does the negative affectivity with the school community occur? What are the main problems of this school community in relation to affectivity? As a central assumption: negative affectivity impairs students’ learning. The research objectives are: to analyze whether the relationships between the school community are affective. To verify how the negative affective relationship between the school community influences the low levels of student learning. The qualitative and quantitative research was selected in the execution of this research and the case study as an investigation method with the application of a poll with the participation of professors, employees and students.
Referências
CODO, W. & GAZZOTTI, A.A. Trabalho e Afetividade. In: CODO, W. (coord.) Educação, Carinho e Trabalho. Petrópolis-RJ:Vozes, 1999.
CONSENZA, Ramon M.; Guerra, Leonor B. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.
CUDA, Mariela. Neurociencias, Didáctica, y Pedagogía: aportes de la escuela de hoy. 1ª ed. Ciudad Autonoma de Buenos Aires: Bonum, 2018.
FREIRE, Paulo, Pedagogia do Oprimido. 2 ed.Rio de Janeiro: Paz e terra 19970.
GOTTMAN, J; DECLAIRE, J. Inteligência emocional e a arte de educar nossos filhos. 14. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 1997.
HENRIQUE, Trazíbulo. COVID-19 e a internet (ou estou em isolamento social físico). Interfaces Científicas – Humanas e Sociais, Aracaju, v. 8, n. 3, p. 173-176, 2020.
KOTHE, Ana Júlia. Da aprendizagem à memória e da memória à aprendizagem: interface epistemológica de Jean Piaget e Neurociência. 2021. Orientador: Fernando Becker. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
MAHONEY, A. A.; ALMEIDA, L. R. de. Afetividade e processo ensino-aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. Psicologia da educação, v. 20, p. 11-30, 2005. ISSN 1414-6975.
MONTEOLIVA, José M . O dilema da afetividade. São Paulo: Vozes, 1990
MORA, Francisco. (2013). Neuroeducación: solo se puede aprender aquello que se ama. Alianza editorial. Recuperado de https://www.amazon.com.br/
MORIN, Edgar. É hora de mudarmos de via: lições do coronavírus/Edgar Morin; [tradução Ivone Castilho Benedetti], colaboração Sabah Abouessalam – 1ª. ed – Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2020