THE CHALLENGES OF EJA TEACHERS
OS DESAFIOS (Português (Brasil))

Keywords

Youth and Adult Education. Training. Teaching practice

How to Cite

Janisara Araújo Sales, R., da Silva Souza, C. ., Serlir Silva Sousa, A. ., Jane Araújo Sales, J. ., & da Silva Oliveira, M. . (2024). THE CHALLENGES OF EJA TEACHERS: RESIGNIFYING TEACHING PRACTICE IN THE TEACHING OF EJA. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 5(04), 319–331. https://doi.org/10.51249/gei.v5i04.2200

Abstract

The present work aimed to report the experiences of teachers working at EJA in a school in the municipal network of Boa Vista, Roraima. The need to understand the challenges and practices of teaching methodologies in EJA was addressed. The methodology used was content analysis. The results revealed three categories: Category 1 - Training; Category 2 - Challenges; Category 3 - affectivity, which evidenced the way EJA teachers understand the teaching/learning issues of these students. The investigation pointed out that the lack of implementation of public and educational policies represented by the categories analyzed requires a change of paradigms, as well as physical structure, pedagogical/didactic and human resources. In addition to the issue of teacher training to deal with learning difficulties of EJA students. It is concluded that the pedagogical practices that serve both young and adults need to be renewed, but always considering their prior knowledge for more significant learning.

https://doi.org/10.51249/gei.v5i04.2200
OS DESAFIOS (Português (Brasil))

References

BRASIL, LDB. Lei 9394/96 - Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www. Planalto. gov. br. Acesso em 05 de fev. 19

BRASIL (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988. Acesso 05 de fev. 19.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE 11/2000. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília, DF: CNE, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov/secad. Acesso em: 05 dez 2023.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisas humanas e sociais. 4.ed. – São Paulo: Cortez, 2000. – (Biblioteca da educação. Série 1. Escola; v.16)

BRUNEL, C. Jovens cada vez mais jovens na educação de jovens e adultos. POA: Mediação, 2004.

CURY , Augusto. Aspectos afetivos são tradutos na educação de jovens e adultos. Rio de Janeiro: Sextane, 2008.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido.16 ed. Rio de Janeiro:Paz e Terra.2002.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social / Antonio Carlos Gil. - 6. ed. - São Paulo : Atlas, 2008.

GONZAGUINHA. (1982). Caminhos do coração [Gravado por Gonzaguinha] In Caminhos do Coração [disco vinil]. São Paulo, SP: EMI Music Brasil.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2007.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...