Abstract
This dissertation intended to analyze the use of research as a tool for building knowledge in Elementary Education, seeking bibliographical support from authors who consolidate it as a way of improving teaching, since, as it stands, it becomes It is a joke for students and society in general, as well as, it was observed that it is still a very troubled field and with several undefined thoughts, due to the need to adapt and understand the research. This new way of teaching can transform basic education students into collaborators in building a nation where everyone lives with dignity. The bibliographic review included involvement with books, theses, dissertations, magazines and newspapers and aimed to collect data to support topics relating to research as a pedagogical instrument in the construction of knowledge in Elementary Education according to the problem and objectives to be studied.
References
ABREU, R.; ALMEIDA, D. Refletindo sobre a pesquisa e sua importância na formação e na prática do professor do ensino fundamental. Revista Entre Ideias: educação, cultura e sociedade, Salvador, n. 14, p. 73-85, jul./dez. 2008.
BAGNO, M. Pesquisa na escola – o que é e como se faz. 21º ed. 102p. São Paulo, SP: Edições Loyola, 2007.
BARDIN, Laurence. Analise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
DEMO, Pedro. Educar Pela Pesquisa. 8 ed. Campinas: Autores Associados, 2007.
FAGUNDES, T. Os conceitos de professor pesquisador e professor reflexivo: perspectivas do trabalho docente. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 21, n. 65, abr./jun. 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia – saberes necessários à prática educativa. São Paulo. Paz e Terra, 15a ed. 1996.
LIBARDI, Suzana Santos; GOMES, Carmelita Maria; ARAUJO, Ana Paula Sandes. A colaboração em pesquisa como ferramenta metodológica para formação de professores/as na licenciatura. Relatos de Experiência, Rev. Bras. Estud. Pedagog. v.102, n.260, Jan-Apr. 2021.
LOPES, N. C. A constituição de associações livres e o trabalho com as questões sociocientíficas na formação de professores. 2013. 372 f. Tese (doutorado) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2013.
MARTINS, L. M. A formação social da personalidade do professor: um enfoque vigotskiano. Campinas: Autores Associados, 2007.
OLIVEIRA, Caroline Barroncas de; GONZAGA, Amarildo Menezes. Professor pesquisador-educação científica: o estágio com pesquisa na formação de professores para os anos iniciais. Ciência & Educação (Bauru), v. 18, n. 3, p. 689-702, 2012.
OLIVEIRA, Sued; LUDKE, Menga. Qual o lugar da pesquisa na formação de professores de ciências? Campinas: VIII ENPEC, 2011.
PIO, R.; FRANÇA, D.; DOMINGUES, S. A importância da pesquisa na prática pedagógica dos professores. Revista Profissão Docente, Uberaba, v. 16, n. 34, p. 91-109, fev./jul. 2016.
RAUSCH, Rita Buzzi. Concepções e experiências em pesquisa de licenciandos em conclusão de curso. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, v. 33, 2010.
SILVA, Fernanda Keila Marinho da; COMPIANI, Maurício. A pesquisa na prática docente em projeto de formação continuada: ideias e práticas em debate. Educ. Soc., Campinas, v. 36, nº. 133, p. 1099-1115, out.-dez., 2015.
SOCZEK, D.; ROMANOWSKI, J. P.; VERSALLI, A. Impactos de programas de Iniciação Científica na Formação de Professores. 19 f. X ANPED SUL. 2014. Florianópolis. 19 p.