Abstract
Environmental education is essential in the geography curriculum, promoting conscious and critical citizenship in relation to environmental challenges. This study highlights the relevance of field study methodologies, thematic maps, case studies and the use of technologies, such as Geographic Information Systems (GIS), which facilitate the practical understanding of the interactions between society and the environment. The National Common Curricular Base (BNCC) emphasizes the importance of forming environmentally responsible citizens, but the implementation of these principles depends on investments in infrastructure, teaching resources and ongoing teacher training. Activities developed in geography teaching, such as analysis of deforestation and pollution, increase ecological awareness and encourage sustainable attitudes. Therefore, integrating environmental education into geography contributes to a more balanced society committed to the preservation of natural resources.
References
ALMEIDA, João. A tecnologia e o ensino de geografia: possibilidades e desafios. Revista Brasileira de Educação Geográfica, v. 24, n. 3, p. 44-49, 2019.
ALMEIDA, Maria; COSTA, Paulo. Estudos de caso no ensino de geografia: uma análise crítica. Caderno de Geografia e Educação Ambiental, v. 18, n. 4, p. 92-101, 2022.
ALMEIDA, João; GONÇALVES, Lucas. O estudo de campo como ferramenta na educação ambiental. Revista Geografia e Sustentabilidade, v. 19, n. 2, p. 115-120, 2022.
ALMEIDA, Maria; PEREIRA, Sandra. Educação para a cidadania ambiental: o papel da escola. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 25, n. 1, p. 114-121, 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
COSTA, Paulo. A evolução da educação ambiental: impactos e perspectivas. Caderno de Sustentabilidade, v. 17, n. 1, p. 221-230, 2010.
COSTA, João; RIBEIRO, Carlos. Tecnologias no ensino da geografia: SIG e ferramentas digitais interativas. Revista Geografia e Educação, v. 26, n. 4, p. 88-95, 2022.
DIAS, Genebaldo Freire. Educação Ambiental: princípios e práticas. 12ª ed. São Paulo: Gaia, 2000.
FERNANDES, Antonio. O ensino de geografia e os desafios da prática ambiental. Educação Ambiental em Foco, v. 22, n. 2, p. 139-145, 2021.
FERREIRA, Bruno. Mapas temáticos como ferramenta educacional. Estudos Geográficos, v. 28, n. 3, p. 48-55, 2022.
GONÇALVES, Lucas. A geografia como ferramenta de educação ambiental. Caderno de Geografia e Meio Ambiente, v. 14, n. 3, p. 45-52, 2002.
LIMA, Tiago; COSTA, Paulo. Análise crítica do desmatamento na Amazônia. Revista de Estudos Ambientais, v. 21, n. 3, p. 102-110, 2021.
OLIVEIRA, Ricardo. Geografia e sustentabilidade: práticas e desafios. Revista Educação e Sociedade, v. 27, n. 2, p. 53-60, 2007.
REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. São Paulo: Brasiliense, 1994.
RIBEIRO, Carlos. A importância do estudo de campo na formação ambiental. Revista Brasileira de Educação Geográfica, v. 23, n. 2, p. 92-100, 2021.
SANTOS, Marcos; LIMA, Tiago. O uso de SIG e ferramentas digitais no ensino de geografia. Revista Brasileira de Geografia e Tecnologia, v. 29, n. 1, p. 92-98, 2020.
SILVA, Ana; LOPES, Fernanda. Cidadania ambiental e ética no ensino de geografia. Revista de Educação para Sustentabilidade, v. 20, n. 1, p. 102-109, 2019.
SOUZA, Renata. Desafios da educação ambiental na BNCC. Revista Brasileira de Políticas Educacionais, v. 31, n. 2, p. 112-119, 2019.