THE IMPORTANCE OF THE PEDAGOGICAL COORDINATOR AT SCHOOL
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Pedagogical. Coordinator. Education. Integration.

How to Cite

Sabrina Trindade Pereira , E. ., Andressa Daniel Paixão, G. ., da Silva, E., Antônia da Silva Mendes, M. ., & Amaral Ramos, C. . (2024). THE IMPORTANCE OF THE PEDAGOGICAL COORDINATOR AT SCHOOL. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 5(05), 12–23. https://doi.org/10.51249/gei.v5i05.2208

Abstract

This present work aims to elaborate a work on the importance of the pedagogical coordinator in schools, analyzing its contribution to the development of an objective and effective pedagogical practice. The method used is the bibliographic, surveyed in books by authors specialized in the subject. The pedagogical coordinator has as its main need to have knowledge in the area, with an uninterrupted formation, which makes it possible to precisely develop its professional attributions within the institution, the main one being interaction and action with the teachers. The main relevance of participatory planning is that the work will take place together with the coordinator collectively, building reflective and mutable planning as needed, reinforcing that for an institution to have good quality results the integration of all is required. For the coordinator needs to rescue his identity to raise awareness of his true attributions, so that he does a success and quality work in school institutions.

https://doi.org/10.51249/gei.v5i05.2208
PDF (Português (Brasil))

References

CURRY, Carlos Roberto Jamil. A Formação Docente e a Educação Nacional. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/conselheiro.pdf>. Acesso em 30 de marc.2022.

CHRISTOV, Luiza Helena da Silva. Educação continuada: função essencial do coordenador pedagógico. In: GUIMARÃES, Ana Archangelo et al. (Org.). O coordenador pedagógico e a educação continuada. 6. ed. São Paulo: Loyola, 2003. p. 10.

DINIZ, Yasmine. Entenda a função e a importância do coordenador pedagógico Disponível em: https://educacao.imaginie.com.br/coordenador-pedagogico/ Acesso em 10 setembro 2024.

FERNANDES Claudia de Oliveira; FREITAS, Luiz Carlos de. Indagações sobre currículo: currículo e avaliação. Organização do documento Jeanete Beauchamp, Sandra Denise Pagel, Aricélia Ribeiro do Nascimento. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2008.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Coordenação pedagógica: uma práxis em busca de sua identidade. Revista Múltiplas Leituras, v. 1, n. 1, p. 117-131, jan./jun. 2008. Disponível em: <https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/ML/article/viewFile/1176/1187>. Acesso em: 01 de abril de 2022.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007

GRINSPUN, Mirian P. S. Z. A Orientação Educacional: conflito de paradigmas e alternativas para a escola. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

LIMA, Paulo Gomes; SANTOS, Sandra Mendes dos. O coordenador pedagógico na educação básica: desafios e perspectivas. Educar e et educar: Revista de Educação, v. 2, n. 4, p. 77-90,jul./dez. 2007. Disponível em: <http://www.ufgd.edu.br/faed/nefope/publicacoes/o-coordenador-pedagogico-na-educacao--basica- desafios-e-perspectivas>. Acesso em: 2 de abril de 2022.

OLIVEIRA, Francisco Lindoval de. O coordenador pedagógico e o seu papel no cotidiano escolar. Disponível em: <https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/20/14/o-coordenador-pedagogico-e-o-seu-papel-no-cotidiano-escolar>. Acesso em 29 de marc. 2022

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 2 ed. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 1991.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...