Abstract
This work consists of an attempt to present the main learning problems evidenced in the course of psychopedagogical therapies, directed at children with Autistic Spectrum Disorder (ASD) and in particular a case study. In which the reflection was analyzed specifically in the possibilities of interaction through workshops, finger painting and activities with geometric figures, with the objective of walking towards rescuing self-esteem as well as awakening an attractive learning with more meanings and the reflexes were analyzed and discussed in the school and family environment. This scenario raised the difficulties of inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) and that their social insertion is possible in proportion to revering their world, believing that, due to their limitations, care should be more specific. In this context, it is understood that the psychopedagogue, together with professionals from other areas, are able to act in the cognitive and behavioral development of ASD carriers, during their school and family life, contributing in a unique way to independence in their daily lives.
References
BOSSA, Nadia A. A Psicopedagogia no Brasil: contribuições a partir da prática. Porto Alegre: Rio Grande do Sul: Artes Médicas Sul, 1994.
BOSSA, Nadia A. A Psicopedagogia no Brasil: contribuições a partir da prática. RS, Artmed, 2007.
BOSSA, Nadia A. Dificuldades da Aprendizagem: O Que São? Como Tratá-Las? PORTOALEGRE: Artes Médicas, 2000.
BOSA, C.; CALLIAS, M. Autismo: breve revisão de diferentes abordagens. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 13, n. 1, p. 167-177, 2000.
ESTATUTO DA CRIANÇA E ADOLESCENTE (ECA). Lei 8.069 de 13 de julho de 1990.
FACION, J.R. Inclusão Escolar e suas Implicações. CURITIBA: IBPEX, 2005.
Fernandes, K. E. (2002) Como Identificar se a criança está fazendo birra. Disponível em <http://iacep.com.br/iacep/down_doc.php? Acesso em 30/03/2015
ARAÚJO, Márcia. Brincando com a criança autista na sala de aula. Disponível em: http/piumhi.apaebrasil.or.br/noticia.phtml/49275> Acesso em: 18 janeiro 2014
GARCIA T.; RODRIGUEZ C. (1997) A CRIANÇA AUTISTA. In Bautista, R. (Org). Necessidades Educativas Especiais. Lisboa; Dinalivro.
GRANDIN, Temple; SCARIANO, Margaret M. Uma menina estranha: autobiografia de uma autista. São Paulo: Cia. das Letras, 1999.
KANNER, L. Os Distúrbios Autísticos do Contato Afetivo. In P.S. Rocha, (org.) Autismos. São Paulo: Editora Escuta, 1997.
Petersen, C., & Wainer, R. (2011). Terapias cognitivo-comportamentais para crianças e adolescentes: Ciência e arte. Porto Alegre: Artmed.
PERES,M R. Psicopedagogia: Aspectos Históricos E Desafios Atuais. In REVISTA DE EDUCAÇÃO PUC- CAMPINAS 1998.
SCOZ, Beatriz. Psicopedagogia: O Caráter Interdisciplinar na Formaçãoe Atuação Profissional. PORTO ALEGRE: ARTES MÉDICAS, 1990.
SOUZA, S. J.; FARAH NETO, M. A Tirania da Imagem na Educação. Presença Pedagógica, V. 4, N. 22, JUL./AGO. 1998.
GRANDIM, Temple; PANEK, Richard, O Cérebro Autista / Pensando Através do Espectro; RECORD; Edição 2015.
VISCA, Jorge. Clínica Psicopedagógica: Epistemologia Convergente. PORTO ALEGRE: Artes Médicas, 1987.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
LEMOS E. L .M. D et al Inclusão de crianças autistas: um estudo sobre interações sociais no contexto escolar Rev. bras. educ. espec. vol.20 no.1 Marília Jan./Mar. 2014