Abstract
This methodological path is to better understand that the paths traveled were for the dyslexic child to have the right to learn. Since the subject dyslexia is little thought and discussed in school spaces. The research sought for reflections and encouragement of the discussion on the theme, in order to add to those who seek new paths, who can enrich their methodologies in the teaching process. This study related to dyslexia was conducted, which is the importance of working methodologies and the differentiated activities within the classroom, proving to the reality of a dyslexic student. This intention addresses the concept of dyslexia, its characteristics and consequences in the learning of the dyslexic student.
References
Câmara, Luã Teixeira Guapyassú et al. Mapeamento da produção de conhecimento acerca da dislexia em âmbito nacional.SciELO Preprints, 2024.
D’Avila, Cristina. Cardoso, Marilete. Xavier. Antonete (org.). Anais do VII Encontro de Educação e Ludicidade (VII ENELUD) - Cultura Lúdica e Formação de Educadores. Universidade Federal da Bahia FACED/UFBA. Salvador, 27 fevereiro a 01 de março de 2013.
Dockrell, Julie. Mcshane, Jhon. Negreda, Andrea. Crianças com dificuldades de aprendizagem: uma abordagem cognitiva; trad. – Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
Ferraz, Mariana. Pedro, Ketilin Mayra. Tecnologias digitais na escolarização de estudantes com dislexia uma revisão de literatura. Devir Educação, v. 7, n. 1, 2023.
Fonseca, Ana Luiza da et al. IMPLICAÇÕES EMOCIONAIS E VIVÊNCIAS ESCOLARES DE CRIANÇAS E ADOLESCENTES COM DISLEXIA. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 18, n. 53, p. 19-37, 2024.
Fonseca, Vitor da. Dislexia, cognição e aprendizagem: uma abordagem neuropsicológica das dificuldades de aprendizagem da leitura. Revista psicopedagogia, v. 26, n. 81, p. 339-356, 2009
Hannavy, Sybil. O envolvimento dos pais na ajuda dos filhos na superação das dificuldades de leitura e escrita. In: Snowling, Margaret. Stackhouse, Joy Dislexia fala e linguagem: um manual do profissional. Artmed. Porto Alegre, 2004.
Lima, Lucas Alves de Oliveira et al. Desafios e oportunidades na aplicação de TICs como instrumento de inclusão escolar para alunos com dislexia: uma abordagem qualitativa. Contribuciones a las Ciencias Sociales, v. 16, n. 10, p. 22910-22927, 2023.
Rodrigues, Sônia Das Dores. Ciasca, Sylvia Maria. Dislexia na escola: identificação e possibilidades de intervenção. Rev. psicopedag., São Paulo, v. 33, n. 100, p. 86-97, 2016.
Silva, Renan Mota. Dislexia na Aprendizagem. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano, v. 3, p. 107-138, 2018
Soares, Daniela. DISLEXIA NA EDUCAÇÃO INFANTIL. Revista Inovação & Sociedade, [S. l.], v. 6, n. 3, 2024.