Abstract
School Physical Education has become an essential discipline in schools in basic education, but it has not always been valued by society, given that it is often seen only as a form of recreation and/or pastime. In addition, some teachers in the area encounter various difficulties in carrying out their activities, such as, for example, the lack of materials and physical structure; the lack of interest from students and the little recognition of the profession. The present work tends to demonstrate, through a bibliographical research, some difficulties that affect the devaluation of the professional of Physical Education at school and also seeks to bring the importance of the discipline in the development of students. This study proposes, in its general objective, to identify some motivators of the devaluation of professionals in the exercise of school physical education, demonstrating some barriers that they find in the practice of their activities. In the same line, the specific objectives will be to observe the importance of school physical education; bring some methodologies that can contribute to its appreciation in the school space and in the student’s life and also points out how much the profession is undervalued, needing resources and materials so that these educators can develop, adequately their functions and providing students with a better quality of life and educational development.
References
BERTINI JUNIOR, Nestor. TASSONI, Elvira Cristina Martins. A Educação Física, o docente e a escola: concepções e práticas pedagógicas. Rev Bras Educ Fís Esporte, (São Paulo) 2013 Jul-Set; 27(3):467-83 • 467.
FARIA, Bruno de Almeida; MACHADO, Thiago da Silva; BRACHT, Valter. A inovação e o desinvestimento pedagógico na Educação Física escolar: uma leitura a partir da teoria do reconhecimento social. Motriz: Rio Claro. Rev. Educ. Fis. [online]. 2012, vol.18, n.1, p.120-129.
GASPARI, Telma Cristiane et al. A Realidade Dos Professores De Educação Física Na Escola: Suas Dificuldades E Sugestões. Universidade Federal de Educ. Fís. de Viçosa. v. 14, n. 1, p. 109- 117-121. 2006.
PRANDINA, Marilene Zandonade . SANTOS, Maria de Lourdes dos. A Educação Física Escolar e as principais dificuldades apontadas por professores da área.La educación física escolar y las principales dificultades señaladas por los profesores de la area. Horizontes – Revista de Educação, Dourados, MS, v.4, n.8, julho a dezembro 2016.
NOVAIS, Noilma Regina Souza. AVILA, Marco Aurélio. Análise dos recursos físicos e materiais às aulas de Educação Física em escolas públicas estaduais em Ilhéus, Bahia. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte – v. 14, n. 2, 2015, p. 32-42.
RAMPAZZO, Lino. Metodologia Científica para alunos dos cursos de graduação e pós- graduação. 3. ed. São Paulo: Loyola, 2005.
RODRIGUES JÚNIOR, José Carlos; LOPES DA SILVA, Cinthia. A significação nas aulas de Educação Física: encontro e confronto dos diferentes “subúrbios” de conhecimento. Pro- -Posições, Campinas, v.19, n.1, p. 159-172, jan./abr, 2008
SANDRI, S. de F. Professores de Educação Física: (Des)Motivados nas práticas pedagógicas das escolas públicas estaduais de Francisco Beltrão/PR. 2007
SANTOS, Mônica de Souza. EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: a importância da atividade física e a conscientização corporal do educando. 2021. 58 f. Monografia (Licenciatura em Educação Física). Centro Universitário Ages, Paripiranga, 2021.
TANURE ALVES, Maria Luíza. DUARTE, Edison. A exclusão nas aulas de Educação Física: fatores associados com participação de alunos com deficiência. Movimento, vol. 19, núm. 1, enero-marzo, 2013, pp. 117-137 Escola de Educação Física Rio Grande do Sul, Brasil