Abstract
Today, in the competitive world, there are numerous productions, publications and journals vying for readers who seek a scientific deepening on seemingly similar topics. However, a great challenge for professionals from different areas is to acquire the trust of their audience amidst the many options offered. Such confidence, however, does not happen randomly, it is a consequence of the application of several criteria that together guarantee the quality and security of information. In this way, some journals that invest in their technical professionals and are seriously dedicated to meeting some quality criteria required by the evaluating institutions tend to be more sought after, both by writers for a better score for their productions, and by readers. The present article, following the systematic review methodology, at first, verifies the main productions aimed at observing the quality criteria of journals existing in Brazil. In the second moment, it indicates the elements that establish the fundamental distinctions between the different scientific periods, making some have greater credibility and scope before the readers than others.
References
BOTTENTUIT JUNIOR. João Batista. Gamificação na Educação: revisão sistemática de estudos empíricos disponíveis na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. In: NAMID/UFPB, Ano XVI, n. 3, p. 285-301, Março/2020.Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/tematica/article/view/50871/29737 (Acesso 4 jun. 2023).
BRAGA, G. M.; OBERHOFER, A. Diretrizes para avaliação de periódicos científicos e técnicos brasileiros. In: Revista Latinoamericana de Documentación, v. 2, n. 1, p. 27-31, 1982. Disponível em: file:///C:/Users/Acer/Downloads/ Diretrizes_ para_a_ avaliacao_de_periodico%20(2).pdf (Acesso: 5 jun. 2023).
COSTA, A.B.;ZOLTOWSKI, A.P.C. Como escrever um artigo de revisão sistemática. In: KOLLER, Silvia;COUTO, Maria Clara dePaula; HOHENDORFF, J.V.(Orgs). Manual de produção científica. Porto Alegre: Artmed, 2014.
KRZYZANOWSKI Rosaly Favero; FERREIRA, Maria Cecília Gonzaga. Avaliação de periódicos científicos e técnicos brasileiros. In: Ci. Inf., Brasília, v. 27, n. 2, p. 165-175, maio/ago. 1998. Disponível em: https://www.scielo. br/j/ci/a/BY pV5LM zFWc6 mkSR syJjQdd/?lang=pt&format=pdf (Acesso: 5 jun. 2023)
_____________________. Periódicos científicos: critérios de qualidade. In: Pesqui Odontológica Brasileira, 17(Supl 1):43-48, 2003. Disponível em: https:// www. scielo.br/j/pob/a/X4V5y47C73v4v3b7CJ4LkFj/?format=pdf&lang=pt (Acesso: 4 jun. 2023).
KRZYZANOWSKI, R. F.; KRIEGER, E. M.; DUARTE, F. A. M. Programa de apoio às revistas científicas para a Fapesp. Ciência da Informação, Brasília, v. 20, n. 2, p. 137-150, jul./dez. 1991. Disponível em: https://revista.ibict.br/ ciinf/article/ view/349/349. (Acesso: 5 jun. 2023)
MARIN, David Junqueira. Um enredamento para o novo falso: um processo em nós Galáxia (São Paulo, online), n. 45, set-dez, p. 251-255, 2020,. Disponível em https:// www.scielo.br/j/gal/a/ wfw9f9tfMJ jvwmC5crXY Sfd/?format= pdf&lang=pt. (Acesso 4 jun. 2023).
OHARA; João Rodolfo Munhoz. Ética, escrita e leitura da história: os problemas da expectativa e da desconfiança. In: Revista história (São Paulo), n.178, p. 1-28, 2019, p. 1-28. Disponível em: https://www.revistas. usp.br/rev historia/ article/ view/ 142982/155733 (Acesso: 4 jun. 2023).
PASSOS, Paula Caroline Schifino Jardim; Et al. Critérios de qualidade em periódicos científicos. In: Informação & Sociedade:Estudos, v.28, n.2, p. 209-226, maio/ago. 2018. Disponível em: https://periodicos. ufpb.br/index. php/ies/ article/ view/39101/ 20803 (Acesso: 5 jun. 2023).