Abstract
In summary, this chapter presents part of the study of the doctoral thesis titled “Militance in Ferréz- a discussion on the relationship between the way of narrating with the intention of representing reality” defended in 2019 by the present researcher. As main concepts, the “choque of the real”, the “autobiographical space”, the “representación” and the “new realists” stand out when it comes to literary narratives about the peripheral space of large urban centers. Ferréz is an outstanding name in literary production and the study of the intra and extraliterary implications of her works is presented in part in this chapter.
References
AZEVEDO, Aluísio. O cortiço. 30. ed. São Paulo: Ática, 1997. (Bom Livro).
AZEVEDO. Um episódio, múltiplas versões. 2010. Disponível em: http://muralbrasil.wordpress.com/2010/09/11/um-episodio-multiplas-visoes/. Acesso em abril de 2013.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Maria Ermantina Galvão; rev. trad. Marina Appenzeller. 3.ed. São Paulo: Mar tins Fontes, 2003.
BARCA, Antônio Jiménez. Entrevista “Até hoje eu não sei o que é pior a Igreja ou a droga”. https://brasil.elpais.com/brasil/2015/04/21/cultura/1429627864_042387.html, 2015.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Maria Ermantina Galvão; rev. trad. Marina Appenzeller. 3.ed. São Paulo: Mar tins Fontes, 2003.
BARCA, Antônio Jiménez. Entrevista “Até hoje eu não sei o que é pior a Igreja ou a droga”. https://brasil.elpais.com/brasil/2015/04/21/cultura/1429627864_042387.html, 2015.
BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Ed.UFMG, 1998.
CHAGAS, P. D. Mimesis e criticidade na obra de Luiz Costa Lima. Em tese, Belo Horizonte,v. 8, p. 189-197, dez., 2004.
COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2006.
DAVIS, Mike. Planeta Favela. Tradução de Beatriz Medina – São Paulo: Boitempo, 2006.
FERRÉZ. Capão Pecado. Rio de Janeiro: Objetiva, 2000.
_______. Manual prático do ódio. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2003.
_______. Ninguém é inocente em São Paulo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2006.
¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬_______ . Cronista de um tempo ruim. São Paulo: Selo Povo, 2009.
________. Deus foi almoçar. São Paulo: Planeta, 2011.
________. Os ricos também morrem. São Paulo: Planeta, 2015.
________. Pensamentos de um “correria”. Opinião. Folha de São Paulo. São Paulo, 08 out. 2007. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/folha/cotidiano/ult95u336145.shtml. Acesso em março de 2011.
________. Sobre o texto na Folha de São Paulo. Disponível em: http://ferrez.blogspot.com.br/2007/10/sobre-o-texto-na-folha-de-so-paulo.html. Aceso em: julho de 2012.
FINOTTI, Ivan. “Bem-vindo ao ‘fundo do mundo”. Folha de São Paulo, São Paulo,06 de janeiro de 2000.
JAGUARIBE, Beatriz. O Choque do real; estética, mídia e cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.
JAKOBSON, Roman. “Do realismo artístico”. In: EIKHENBAUM, B. et alii. Teoria da literatura; formalistas russos. Porto Alegre: Globo, 2013. p. 119-127.
KLINGER, Diana. Escritas de si, escritas do outro - o retorno do autor e a virada etnográfica. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2007.
MARTINS, Ivan. Entrevista: “Ferréz o rolezinho foi só o primeiro ato” http://epoca.globo.com/ideias/noticia/2014/02/bferrezb-o-rolezinho-foi-so-o-primeiro-ato.html, 2014.
SARTRE, Jean-Paul. Que é a Literatura? Rio de Janeiro: Editora Ática. 1993.
SCHØLLHAMMER, Karl Erik. Ficção brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o Subalterno Falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.