Resumo
The present study on learning in mathematics: evolution of methodologies and assessment in basic education guides a problem that has evolved, which is the issue of learning, assessment and school planning that guides the teacher as an agent of facilitating education. Therefore, it is challenged to rethink the decision-making resulting from this planning and its mathematical evaluation practice. To corroborate the theme, the applied methodology is action research. It is noteworthy that constructivism preaches that mathematics education has been a new paradigm in stimulating mathematical learning and the development of reasoning, even great thinkers such as PIAGET and VYGOTSKY cite their contributions to learning, problem situations, understanding of operations and applications.
Referências
Antunes, Celso, 1937 – Professor bonzinho – aluno difícil: a questão da indisciplina em sala de aula/Celso Antunes. Petrópolis, Rio de janeiro: Vozes, 2002
BAIA HORTA, J. S. Planejamento educacional. In: MENDES, D. T. (coord.) Filosofia da educação brasileira. 4 ed. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1991.
CONTRUIR NOTÍCIAS, centenário de Mário Quintana 1906–2006, agosto 2023, disponível em https://www.construirnoticias.com.br/2006-centenario-de-mario-quintana-1906-2006/ acesso em: 1/8/2023.
LDB – Lei de diretrizes e Bases de 20 de dezembro de 1996, artigo 1º parágrafo único
HAYDT, R. C. Avaliação do Processo Ensino-aprendizagem. São Paulo: Ática,1995.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LEI DE DIRETRIZES E BASES DA EDUCAÇÃO NACIONAL. Lei de nº 13.415/2017, de 13 de fevereiro de 2017. Altera as leis n. 9.393, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e n.11.494, de 20 de junho, 2007. Disponível em:< https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2017/lei-13415-16-fevereiro-2017-norma-pl.htmi>Acesso em 01/8/2023.
LOPES, A. O. Planejamento de ensino numa perspectiva crítica de educação. In: CANDAU, V. Repensando a didática. São Paulo: Cortez, 1992.
LUCKESI, Cipriano C. avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 1997.
PCHs: introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Secretaria de Educação Fundamental, Brasília, MEC/SEF, 1997.PIAGET, Jean. Para onde vai a educação. RJ: José Olympio, 1973.
Pereira da Silva, M.S, Planejamento em educação, 2023, UFU, disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/sem_pedagogica/fev_2014/NRE/10o_planejamento_em_educacao_marcelo_soares.pdf acesso: 1/8/2023.
Silva, R. S.; SALES, F. H. S. Um olhar inclusivo sobre o Ensino das Ciências e da Matemática. 1. ed. Curitiba-PR: Appris Editora, 2017. v. 1000. 225p.