Abstract
The paper entitled “Exploring the intersection between nature and mathematics in high school” presents an educational project developed at Escola Estadual Professora Mirtes Rosas Mendes de Mendonça Lima, which aims to integrate mathematical concepts with environmental issues. Using active methodologies such as the flipped classroom and design thinking, the project promotes environmental awareness among students, encouraging them to identify and analyze local problems, such as water waste and waste generation. Students not only learn to apply mathematical concepts in real contexts, but also develop critical skills and a sense of responsibility towards the environment, culminating in the creation of infographics that summarize their findings.
References
SANTOS, Nora Ney Lima. A Matemática é para todos: o caso de educandas em Itacoatiara – AM. 1. ed. Londrina: Sorian, 2021. 94p. (Coleção Ensino da Matemática em Itacoatiara – AM. Volume 1).
SANTOS, Nora Ney de Lima dos. História da matemática na construção pensamento: o caso de Itacoatiara - Am. 1. ed. Londrina: Sorian, 2022, 106p. (coleção ensino da matemática em Itacoatiara – Am. Volume 2).
SILVA, Carmen Kaiber da; GROENWALD, Claudia Lisete Oliveira. Integrando a matemática ao tema educação ambiental. ULBRA-Brasil. Paradigma, v.22, n.2, p.151-170, 2015. DOI:https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2001.p151-170.id267 Disponível em: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/267/265. Acesso em 25 jan. 2023.
KAZAY, Daniel. Firmo; BREDARIOL, Tomás de Oliveira. (2013). A prática da educação ambiental no ensino de matemática. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 26. https://doi.org/10.14295/remea.v26i0.3359. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/3359/2014. Acesso em 26 jan. 24.