Abstract
The general objective of this article is to analyze the importance of interdisciplinarity and the use of technologies in student training. However, seeking to achieve the proposed objective, a bibliographical research was carried out, which used articles, magazines, and studies that deal with the present theme presented in this study, as a source of theoretical basis. The challenges that teachers encounter in integrating various fields of knowledge and engaging in interdisciplinary work have been well established through research. The study’s findings unequivocally highlight the need to integrate interdisciplinarity into teacher training programs, ensuring that future educators have the knowledge and skills necessary to thrive in their chosen profession. Furthermore, the results of this study have the potential to revolutionize the way undergraduate courses approach training, incorporating technologies into teaching environments.
References
ALTHAUS, Maiza Taques Margraf; BAGIO, Viviane Aparecida. As metodologias ativas e as aproximações entre o ensino e a aprendizagem na prática pedagógica universitária. Revista Docência Do Ensino Superior, v. 7, n. 2, p. 79-96, 2017.
ANDRADE, Luiz Gustavo da Silva Bispo; FERRETE, Rodrigo Bozi. Metodologias ativas e a educação profissional e tecnológica. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 3, n. 2, p. 86-98, 2019.
BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino fundamental: bases legais. Brasília, 1999.
CARDOSO, K. K. Interdisciplinaridade no ensino de Química: uma proposta de ação integrada envolvendo estudos sobre alimentos. 2014. 68 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Exatas, Centro Universitário Univates, 2014.
COSTA, Telma Reijane Pinheiro. Interdisciplinaridade e Tecnologia: relato de experiência do trabalho em Escola Pública de Ensino Médio. Palmas, PR: Revista Cereus, 2018.
DAROS, Thuinie. Metodologias ativas: aspectos históricos e desafios atuais. In: CAMARGO, F.; DAROS, T. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 8-12.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 18 ed. Campinas: Papirus, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.
GARCÍA, Camino López; ORTEGA, Carlos Alberto Catalina; ZEDNIK, Herik. Realidade Virtual e Aumentada: Estratégias de Metodologias Ativas nas Aulas sobre Meio Ambiente. Informática na educação: teoria & prática, v. 20, n. 1 jan/abr, 2017.
JAPIASSU, São Paulo. Fórum Interdisciplinar Educação e Interdisciplinaridade: um convite ao diálogo. O Sonho Transdisciplinar. Centro Universitário Salesiano de São Paulo - UNISAL. VII 25 de abril de 2013.
LIMA, L. Integração das tecnologias e currículo: a aprendizagem significativa de licenciandos de ciências na apropriação e articulação entre saberes científicos, pedagógicos e das TDIC. 2014. 366 f. Tese de Doutorado (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L. (Org.); MORAN, J (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 1-25.
SIQUEIRA, Débora Martins. A interdisciplinaridade e a tecnologia no ensino da educação profissional. Trabalho de Monografia apresentada como requisito parcial à obtenção do título de Especialista em Tecnologia, Comunicação e Técnicas de Ensino, da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Orientador: Prof. Marisangela Pacheco Brittes. Curitiba, 2020.
SOARES; D. M. R. et al. Interdisciplinaridade e uso das tecnologias digitais da informação e comunicação na formação de licenciandos(as). Rev. Tecnol. Soc., Curitiba, v. 17, n. 47, p. 141-153, abr./jun. 2021.
SOUZA, Afonso. Uso da Plataforma Classroom como ferramenta de apoio ao processo de ensino e aprendizagem. Paraíba. Centro de Ciência Aplicada a Educação. 2016.
TOLEDO, Jenifer Vieira; MOREIRA, Ucineide Rodrigues Rocha; NUNES, Andrea Karla. O uso de metodologias ativas com TIC: uma estratégia colaborativa para o processo de ensino e aprendizagem. Simpósio Internacional de Educação e Comunicação-SIMEDUC, n. 8, 2017.
TURINA, Agnaldo Nogueira et al. Utilização de metodologia ativa no ensino de desenho técnico do curso técnico em agropecuária integrado ao ensino médio do IFMS: avaliação de estudantes. Encontro Internacional de Gestão, Desenvolvimento e Inovação (EIGEDIN), v. 3, n. 1, 2019.
VALENTE, José Armando. A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: uma experiência com a graduação em midialogia. In: BACICH, L. (Org.); MORAN, J. (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 26-44.
VIEIRA, Larissa Maria Gemino Alves; MARQUES, Adílio Jorge. A interdisciplinaridade e a tecnologia como alternativas aos métodos disciplinares na educação. Revista Educação Pública, v. 19, nº 6, 26 de março de 2019.