Abstract
The general objective of this study is to analyze the importance of using active methodologies and education before and after the pandemic. As for the methodology proposed in this study, it can be said that it was bibliographic, taking into account that articles, magazines, theses and other studies that deal with this topic will serve as research sources and theoretical basis for this study. By incorporating active learning methodologies into the classroom, educators can effectively address each student’s individual needs and challenges, resulting in a more personalized teaching approach. In active learning environments, knowledge acquisition occurs through collaborative engagement between students, with the teacher acting as a facilitator of knowledge construction and creator of engaging tasks. As we transition from traditional in-person education to virtual learning in the wake of coronavirus, it is important to recognize that this shift will not be a complete transformation. Instead, it presents an opportunity to form a partnership with technology, which will be more crucial than ever. This moment requires the acquisition and mastery of essential technological resources to envision and shape the future that is already unfolding. It is a valuable opportunity that requires a greater emphasis on continuous learning and strategic use of Internet tools and platforms.
References
ABPP. Associação Brasileira de Psicopedagogia. Diretrizes da formação de psicopedagogos no Brasil. 2019. Disponível em: http://www.abpp.com.br/documentos_referencias_diretrizes_formacao.html. Acesso em: 23 fev. 2024.
ARAUJO, José Carlos Souza. Fundamentos da metodologia de ensino ativa (1890-1931). 37ª Reunião Nacional da ANPEd, Florianópolis: UFSC, out., 2015.
ARRUDA, E. P. Educação, educação a distância e tecnologias digitais: perspectivas para a educação pós-Covid-19. Pensar a Educação em Revista, EAD no Brasil: atualidades e perspectivas. Ano, 6, 2020.
BACELAR, Dandara Scarlet Sousa Gomes; BACELAR, Lucas Marques. Desafios na educação durante e pós-pandemia: necessidade de politicas publicas inovadoras e formação profissional atualizada. VII CONEDU - Conedu em Casa. 2022.
BATISTA, Carla Jeane Farias. A intervenção psicopedagógica e o processo de ensino e aprendizagem. Revista Multitexto, v. 5, n. 02, 2017.
CARDOSO, Jane Alves. Educação pós-pandemia de Covid-19. Research Society and Development, v.12, n.3, 2023.
CLARO, G. R. Fundamentos da Psicopedagogia. Curitiba: InterSaberes, 2018.
GAROFALO, Débora. Desafios da educação e como superá-los no pós-pandemia. publicado em: 18 de maio de 2022. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2022/05/18/educacao-pos-pandemia-debora/. Acesso em: 23 fev. 2024.
GATTI, Bernadete A. Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Estudos Avançados, v.34, n.100, 2020.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2015.
MARTINS, R. X. A Covid-19 e o fim da educação a distância: um ensaio. EmRede-Revista de Educação a Distância, v.7, n.1, p.242-256, 2020.
MIRANDA, Naíola Paiva; GARCIA, Adriana Rodrigues de Sousa. Psicopedagogia nas organizações empresariais: a instituição além da escola e do hospital. Revista de Humanidades, v. 30, n. 2, p. 290-303, 2015.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. IN: BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: Uma abordagem teórico-prática. 2017.
NOGARO, A. et al. Pensando a aprendizagem na perspectiva da Psicopedagogia institucional. In: Jornadas Transandinas de Aprendizaje, 15., 2014. La Plata. Anais... La Plata: Transandinas, p.166-175, 2014.
PAIVA, Marlla Rúbya Ferreira et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. Sanare Sobral, v.15, n. 02, p.145-153, Jun./Dez., 2016.
POKHREL, S., CHHETRI, R. A literature review on impact of COVID-19 pandemic on teaching and learning. Higher education for the future, v.8, n.1, p.133-141, 2022.
RIQUE, Cinthya Maria. A importância do psicopedagogo em desenvolver uma educação de qualidade na escola pública. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 06, Ed. 06, Vol. 11, pp. 16-23. Junho de 2021.
SANTANA, C. L., SALES, K. M. B. Aula em casa: educação, tecnologias digitais e pandemia Covid-19. Educação, v.10, n.1, p.75-92, 2020.
SANTANA, Mary Delane Gomes de; ROCHA, Claud Kirmayr da Silva. Os impactos na educação básica durante e pós pandemia: um estudo de caso sobre as percepções e experiências dos professores das escolas do ensino fundamental do município de Brejo do Cruz – PB. Anais VIII CONEDU. 2022.
SANTOS, Clecy Alves de Vasconcelos; SANTOS, Sérgio Ricardo Bezerra dos. A importância do psicopedagogo nas dificuldades de aprendizagem dos colaboradores de uma instituição de ensino superior. Revista Foco |Curitiba (PR)| v.16.n.3|e1478| p.01-23, 2023.
TORRES, J. P., & BORGES, A. A. P. Educação especial e a Covid-19: o exercício da docência via atividades remotas. Retratos da Escola, v.14, n.30, p.824-840, 2020.