Abstract
The article describes the progress of Brazilian legislative and policy initiatives to strengthen democratic governance, hoping to understand the dynamics of these opposing forces, and offers them to a sample of school leaders and teachers. The public network is approached with the aim of generating a relationship with the issues raised and that the outskirts of public school management in Brazil are understood. For this, an analysis of legislation documents and government actions on the subject is used.
References
Brasil (1988). Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em:www.planalto.gov.br/ ccivil_03/constituicao/constituicao.htm.
Brasil (1996). Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm.
CABRAL NETO, Antônio, Castro, Alda Maria Duarte Araújo. 2011. Gestão escolar em instituições de ensino médio: entre a gestão democrática e a gerencial. Educação & Sociedade, Campinas, v. 32. Disponível em:http://www. scielo.br/pdf/es/v32n116/ a08v32n116.pdf.
LIBÂNEO, José Carlos, OLIVEIRA, João Ferreira, TOCHI, Mirza Seabra. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização – 10. Ed. – São Paulo: Cortes, 2012.
OLIVEIRA, Edson Coelho de. Gestão escolar: o papel do diretor na perspectiva de uma gestão participativa. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Federal do Rio Grande do Norte.
TEODORO, António. 2012. Os novos modos de regulação transnacional das políticas de educação: a regulação pelos resultados e o papel das comparações internacionais.
VIEIRA, Sofia Lerche et al. Gestão democrática da escola no Brasil: desafios à implementação de um novo modelo. Revista Iberoamericana de educación, 2015.