Abstract
The sexual and gender manifestations observed in the school space are still superficially worked by some teachers and that the contributions of Berenice Bento on gender and sexuality as well as Guacira Lopes Louro have brought to Education regarding sexuality are not being discussed in the school environment. Under this umbrella, human society remains polarized in the system of binarism (attributions, behaviors, boy-girl practices) excluding and silencing growing minorities. And that even in the 21st century, pedagogical work focused on gender, sexuality and diversity issues continues to be reproduced in a repressed way based on a lot of prejudice and that education professionals were not included in their graduation of disciplines focused on Sexual Education and, as a result, they feel uncomfortable when approaching such a theme, as they are the result of a dominant sexist system and, therefore, transposes such a posture to their school experience, demonstrating apathy and disrespect for differences. So that we can change this scenario, we propose a work aimed at queer children can identify themselves in the school space so that they feel belonging to this space as a place of construction of the being and the acceptance of the other in all its particularities, emotions , feelings, because from the moment we understand the school as a space of belonging and acceptance of being as a historical and social construct, it is to guarantee the child and their families an environment where there are no restrictions and silences, where the child can forcefully not be the target of rejection for the simple fact of having broken with the barriers of those considered “normal” but that it is accepted and respected as a being, therefore, even though it is not a pioneer in the theme, it aims to be another possibility of understanding it. trying to fill some gaps between child sexuality and teaching work.
References
ATHAYDE, T. Infância e cisheteronormatividade. In: POCAHY, F.; CARVALHO, F. da S. P. de; COUTO JUNIOR, D. R. (org.). Gênero, sexualidade e geração: intersecções na educação e/m saúde. Aracaju: EDUNIT, 2018
BARBOSA, Maria C. S. Praticar uma educação para a diversidade no dia-a-dia da escola de educação infantil. In: FRANCISCO, Denise A.; MENEZES, Mireila S. Reflexões sobre as práticas pedagógicas. Novo Hamburgo: Feevale, 2009.
BENTO, B. A. de M. O que é transexualidade. São Paulo: Brasiliense, 2008.
BRAGA, Eliane Rose Maio. Gênero, sexualidade e educação: questões pertinentes à Pedagogia In: CARVALHO, Elma Júlia Gonçalves de. FAUSTINO, Rosangela Célia. Educação e Diversidade Cultural. Maringá: EDUEM, 2010
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: orientação sexual. Brasília: MEC/SEF, 1997.p.42
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, v. 2, 1998
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010
CAMARGO, Ana Maria Faccioli de; RIBEIRO, Cláudia. Sexualidade (s) Infância (s): A sexualidade como um tema transversal. São Paulo: Editora da Universidade de campinas 1999.
FELIPE, J. Scripts de gênero, sexualidade e infância: temas. In: ALBUQUERQUE, S. S.; FELIPE, J.; CORSO, L.V. (Org.). Para pensar a docência na educação infantil. Porto Alegre: Evanfrag, 2019. p. 236-248.
GUSMÃO, Neusa M. M. Desafios da Diversidade na Escola. Revista Mediações, Londrina, v.5, n.2, p.9-28, jul/dez, 2000
LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 2011
PRECIADO, B. Quem defende a criança queer?. Liberation, 2013. Artigo publicado em: 14 jan. 2013 < http://www.liberation.fr/societe/2013/01/14/qui-defend-enfantqueer_873947>
SILVA, J. P. de L. Crianças queer no currículo escolar: demandando visibilidade e bagunçando as normas de gênero. In: PARAÍSO, M. A.; CALDEIRA, M. C. da S. (Orgs.). Pesquisas sobre currículos, gêneros e sexualidades. Belo Horizonte: Mazza Edições , 2018. p. 261 – 278.