Abstract
In this article, the plausibility of the use of affectivity in school activities of early childhood education was sought. Therefore, it was reflected here on the application of research in pedagogy for the understanding of all its likely contributions to such a complicated goal, although viable to register later. Therefore, the main objective of this study materialized gradually through the descriptive dimension of the perspectives in the field of pedagogy inherent to the use of affectivity in school activities of early childhood education. In addition, the purpose of this study was also to understand how the teaching-learning acts can benefit from the didactic- pedagogical use of affectivity. As can be seen, it was a goal that also focused on the epistemological investigation of the didactic-pedagogical relevance of affectivity in qualifying the teaching-learning process in early childhood education. For this, a review study was carried out based on a qualitative-descriptive method, favorable to explore in a clear, direct and precise way the most important details of the object investigated here. This was the case, considering the appropriate research sources in a goal of such scope.
References
ALEXANDRE, Leandra Tonsach. A importância da afetividade nas relações pedagógicas da Educação Infantil. Revista Eventos Pedagógicos, v. 7, n. 2, p. 19, 2016.
CALIL, Ana Maria Gimenes Corrêa et al. A afetividade nos documentos oficiais da educação infantil: uma questão a ser explorada. Devir Educação, v. 4, n. 1, p. 93- 115, 2020.
CARDOSO, Lorena Tamillys Silva. A afetividade na relação professor e aluno com TEA na educação infantil. Revista Caparaó, v. 1, n. 2, p. e9-e9, 2019.
COSTA, Emanuelle Lourenço; SOUZA, Jane Rose Silva. Família e escola: as contribuições da participação dos responsáveis na educação infantil. Khóra: Revista Transdisciplinar, v. 6, n. 7, 2019.
JANKAUSKAS, Rosi Meri Bukowitz. A afetividade presente na Educação Infantil Indígena. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 5, p. 45761-45770, 2021.
LOPES, Iara Rayane Ribeiro. Desenvolvimento social e afetivo na primeira infância: concepções de professoras. Revista Caparaó, v. 2, n. 2, p. e24-e24, 2020.
MAIA, Marta. A construção de memórias afetivas em tempo de pandemia. Práticas em Educação Infantil, v. 5, n. 6, 2020.
MARKIC, Ana Angélica. Tecitura: Afetividade e Aprendizagem Na Educação Infantil. Revista Educação-UNG-Ser, v. 12, n. 2, p. 42-51, 2018.
OLIVEIRA, Ana Paula Gomes de et al. A importância da música na educação infantil. Revista Educação & Ensino, v. 4, n. 1, 2020.
OLIVEIRA, Zilma Ramos de et al. O trabalho do professor na Educação Infantil. Editora Biruta, 2020.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa Social: Métodos e Técnicas. 3. ed. Atlas: São Paulo, 2018.
RODRIGUES, Moacir Carlos Nunes. A importância da afetividade na aprendizagem escolar na relação aluno-professor. Infinitum: Revista Multidisciplinar, v. 2, n. 2, p. 109-123, 2019.
ROSSETTI, Claudia Broetto et al. A importância do jogo e da brincadeira na prática pedagógica. Construção psicopedagógica, v. 27, n. 28, p. 37-47, 2019.
SANTOS, Fábio Xavier et al. O brincar e os contextos físicos escolares: uma reflexão sobre a educação infantil no Município de São Paulo. Revista Educação, v. 12, n. 1, p. 177-191, 2019.
SIQUEIRA, Alessandra Cardoso et al. A influência da tecnologia no desenvolvimento infantil. Revista FAROL, v. 8, n. 8, p. 22-39, 2019.
SOUZA, Claudilene et al. Afetividade na educação infantil. Revista Inclusiones, p. 581-595, 2019.