Abstract
This article deals with the importance of public policies in the basic education curriculum to make the advising of the teaching activities of teachers dynamic with a multidimensional view effective, allowing students to have access to new knowledge and knowledge. Its general objective was to investigate how public policies occur within the basic education teaching curriculum, focusing on pedagogical practices, pedagogical and technological resources and external and internal assessments, since the school is a socializing environment for learning and motivations and that educating students requires, on the part of the teacher, a demanding and responsible work to prepare them for a contemporary world, which every day undergoes changes, be they: technological, political, economic, cultural and social. A bibliographic, descriptive research of qualitative nature was carried out in order to discuss theories that address the theme under study. And, in view of the discussions, it was possible to perceive the importance of internal and external evaluations to mediate actions that bring positive results to education at the state or municipal level. With the results of the evaluations, each agency responsible for rethinking educational actions, whether as a state, as a municipal network or as a school institution, can plan projects to maintain or advance the rates obtained, being the quality of teaching and, as a consequence, the learning of students , the main goal to be achieved. However, public educational policies are only effectively implemented in practice if it is a commitment of all those involved in this process.
References
ALMEIDA, M. de S. Elaboração de projeto, TCC, Dissertação e Tese: Uma Abordagem simples, prática e objetiva. São Paulo: Atlas, 2011.
ALTET, Marguerite; PAQUAY, Leopold; PERRENOUD, Philippe. A Profissionalização dos formadores de professores: realidade emergente ou fantasia? Porto Alegre: Artmed, 2003.
BARRETTO, Elba Siqueira de Sa; SOUSA, Sandra Zakia. Reflexões sobre as políticas de ciclos no Brasil. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v. 35, n. 126, p. 659-688, set./dez. 2005.
BARROS, A. J. da S.; LEHFELD, N. A. de S. Fundamentos de Metodologia. 2. ed. São Paulo: Makron Books, 2000.
BELLONI, Maria Luiza. O que é mídia-educação. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2005.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1998.
_______. Lei nº 10.172. Plano Nacional de Educação. Brasília: MEC, 2001.
ESTEBAN, Maria Teresa. Escola, currículo e avaliação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2007 (Série cultura, memória e currículo, v. 5).
FERRAÇO, Carlos Eduardo. Cotidiano escolar, formação de professores(as) e currículo. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005 (Série cultura, memória e currículo, v. 6).
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1994.
GODOY, Arida S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas. v. 35, n. 2, p. 62, mar/abr, 1995.
MACHADO, Nilson José. Educação: projetos e valores. São Paulo: Escrituras, 2000.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 9. ed. São Paulo: Hucitec; RJ: ABRASCO, 2006.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Alternativas emancipatórias em currículo. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2007 (Série cultura, memória e currículo, v. 4).
PERNAMBUCO. Secretaria de Educação de Pernambuco. Sistema de Avaliação Educacional de Pernambuco (SAEPE). Revista do Professor Língua Portuguesa. Faculdade de Educação. Universidade de Juiz de Fora. CAED, vol. 1, Jan/dez, 2017.
PERNAMBUCO. Secretaria de Educação de Pernambuco. Sistema de Avaliação Educacional de Pernambuco (SAEPE). Revista do Professor – Matemática. 3. Ano do Ensino Médio. Faculdade de Educação. Universidade de Juiz de Fora. CAED, Jan/dez, 2016. Disponível em: <http://www.saepe.caedufjf.net/wp-content/uploads/2016/05/SAEPE-RP-MT-3EM-WEB.pdf>. Acesso em: 02 de ag. 2018.
PERRENOUD, Philippe. A prática reflexiva no ofício de professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artes Médicas, 2002.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores – saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação. São Paulo, v. 22, n. 2, p. 72-89, jul./dez.1996.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.