SEXUAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF INCLUSIVE EDUCATION
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Inclusive Education. Sexual Education. Educational System.

How to Cite

Soares da Fonseca Nascimento, C. . (2024). SEXUAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF INCLUSIVE EDUCATION. Humans in Perspective, 11. Retrieved from https://periodicojs.editoraperiodicojs.com.br/index.php/hp/article/view/2301

Abstract

Most teachers have recognized sexual education as necessary and important in the educational process of students, which demonstrates the progress that the subject is proposing. Although many of them have concerns and feel, at times, fearful and even insecure when faced with this task, each educator can innovate their pedagogical practice, focusing on the topic of sexuality in a transversal manner as proposed by the PCNs, where Inclusive Education becomes a reality, transforming the educational system into an inclusive educational system. Sexual Education from the perspective of Inclusive Education requires those involved in the educational process to commit to the inclusion of individuals in an egalitarian manner, where everyone can have access to information and training on the topic of sexuality.

PDF (Português (Brasil))

References

ALTMANN, Helena – Orientação Sexual nos Parâmetros Curriculares Nacionais. Disponível na Internet em http:/ www.scielo.br/pdf/ref/v9n2/8641.pdf,consultado em 06 de outubro de 2013. Estudos Feministas – Ano 9-2º semestre. 2001.

ANDRADE, Marita. Sexualidade e afetividade na Escola. In: Presença Pedagógica. ISSN: 1413-1862 Jul:/Ago.2013. V.19/N.112. Editora Dimensão.

BRASIL. Congresso Nacional. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, Centro Gráfico, 1988.

________. Parâmetros Curriculares Nacionais/ Ensino Fundamental: Orientação sexual. Brasília: Ministério da Educação, 1999.

CARDOSO. CLARICE. Jovens e mães. IN: Carta na Escola. Edição nº 72. Dezembro de 2012/Janeiro 2013.

FERNANDES, E. M. Da Educação Segregada à Educação Inclusiva: uma breve reflexão sobre os paradigmas educacionais no contexto da Educação Especial brasileira. Revista Inclusão: MEC / SEESP, vol. 1, nº 1. 2005.

FIGUEIRÓ: Mary Neide Damico (org). Educação Sexual: Múltiplos temas, compromissos comuns. Universidade Estadual de Londrina – 2009.190p.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método II. Complementos e Índice. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

LEÃO. C.M.A. RIBEIRO, M.R.P. A orientação sexual no contexto inclusivo: Um estudo teórico. In: Revista Ibero – Americana de Estudos em Educação.v2,n2 (2007) Disponível na internet: ser. Fclar. Unesp. Br/ibero-americana /article/view/465/345.

OLIVEIRA, Luzia de Fátima Medeiros de. Apoio Pedagógico, ação coletiva e diálogo: tramas da formação continuada em educação inclusiva – UFRN, 2006, pág.239.

PRIOSTE. CLAÚDIA DIAS. Educação Inclusiva E Sexualidade na escola – relato de caso. Estilos clin. [on line]. 2010. Vol.15, n.1 [citado 2013 – 10 – 17], pp. 14-25. Disponível em: http:/pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci-arttextspid=s1415-71282010000100002SIng=Snrm=iso .ISSN1415-7128.

Downloads

Download data is not yet available.