Abstract
This work written by the researcher has great relevance in discussing Paulo Freire's contribution in the process of democratic management in the school environment, thus allowing a reflection and constructive criticism of the current teaching model.
References
______. Administração Escolar: introdução crítica. 17. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
______. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. 2 ed. rev. São Paulo: VIVESP, 2003.
______. Educação como prática da liberdade. 30.ed. Rio de janeiro: Paz e terra, 2007. (Publicado no exílio do Chile, 1965).
______. Educação e poder: introdução à pedagogia do conflito. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
______. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2005. (Publicado no exílio do Chile em 1968).
ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
ALCÂNTARA. Luiz Alberto de; BORGES. Valdir; FILIPAK. Sirley Terezinha. Fundamentos da gestão democrática escolar em Paulo Freire. Revista Espacios. Vol. 39 (Nº 43) Ano 2018. Pág. 20 http://www.revistaespacios.com/a18v39n43/a18v39n43p20.pdf (acesso em 19 de agosto de 2020).
ALVES, Mariana Gaio. VARELA, Teresa. Construir uma relação escola-comunidade educativa: uma abordagem exploratória no concelho de almadra. Revista Portuguesa de Educação, 2012, 25(2), pp. 31-61.
BARBU, Zevedei. Psicología de la democracia y de la dictadura. Buenos Aires: Paidós, 1962. (Traduzido do original em inglês por Noemi Rosemblat).
BORGES, Valdir. A reconstrução de uma ética pedagógica libertadora à luz de Paulo Freire. 1. ed. Curitiba, PR: CRV, 2013. BORGES, Valdir & ALCÂNTARA, Luiz Alberto de. Direitos humanos, educação e ética na era da globalização a partir de Paulo Freire.
COSTA, Marco Antônio F. da & COSTA, Maria de Fátima Barrozo da. Projeto de Pesquisa: entenda e faça. 5. ed. – Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2014.
CURY, Carlos R. Jamil. Gestão democrática da educação: exigências e desafios. In: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação. v.18, n.2, jul/dez. 2002.
FERNANDES, Osmarina Queiroz & VIEIRA, Alboni Marisa Dudeque Pianovski. Gestão escolar democrática: a percepção dos professores. In: Educare, IX Congresso Nacional de Educação, p. 7288-7300, 2009.
FERREIRA, Naura S. Carapeto et al (Org.). Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. São Paulo: Cortêz, 2001.
FONSECA, João Pedro da. Planejamento Educacional Participativo. In: Revista da Faculdade de Educação. São Paulo, v. 21, n° 1, p. 79-112, jan/jun. 1995.
FREIRE, Paulo. Educação e atualidade brasileira. 3. ed. São Paulo: Cortêz e IPF, 2003.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 21. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997;
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992;
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 46. ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Paz e Terra, 2007;
GADOTTI, Moacir. Concepção dialética da educação: um estudo introdutório. São Paulo: Cortez, 2001.
HORA, Dinair Leal. Gestão democrática na escola. Edição nº 10, 2002, Ed. Papirus. LANDSBERG, Paul-Louis. Problèmes du Personnalisme. Paris: Seuil, 1952;
LIMA, Márcia Regina Canhoto de. Paulo Freire e a Administração Escolar: A busca de um sentido. Brasília: Liber Livro Editora, 2007. 148 p.
LOURENÇO FILHO, M.B. Organização e Administração Escolar: curso básico. 8ª edição. Brasília: INEP/MEC, 2007.
MARINHO, Iasmin da Costa. Administração Escolar no Brasil (1935-1968): um campo em construção. Dissertação de Mestrado. USP. 2014. 197 p. LUCK, Heloísa. Concepções e processos democráticos de gestão educacional. Vol II. Petrópolis: Vozes, 2006.
MOUNIER, Emmanuel. O euvres. Tome III. 1944-1950. Paris: Seuil, 1962. PARO, Vitor Henrique. Gestão Democrática da Escola Pública. São Paulo: Ática, 1997.
ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil (1930/1973). 16. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.
TEIXEIRA, Anísio. Educação para a democracia: introdução à administração educacional. 2.ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.
VASCONCELOS, Maria L.M.C.; BRITO, Regina H. P. Conceitos de educação em Paulo Freire. São Paulo: Vozes, 2006;