DEMOCRATIC SCHOOL MANAGEMENT AND FREIRIAN PEDAGOGY IN THE CONTEXT OF BASIC EDUCATION
GESTÃO ESCOLAR DEMOCRÁTICA (Português (Brasil))

Keywords

Democratic school management. Emancipating education. Freirean pedagogy.

How to Cite

Carla Beserra da Fonseca, E. ., Aureliano Santos de Araújo, H. ., Evangelista Da Silva, J. ., Deoclécio dos Santos, J. ., Luiz Da Silva Liria, J. ., Adriano Silva, K. ., Teresa Ferreira Brandão Gonçalves , M. ., Araújo Rocha, R. ., Guimarães Santos, S. ., & Maria de Melo Silva, V. . (2024). DEMOCRATIC SCHOOL MANAGEMENT AND FREIRIAN PEDAGOGY IN THE CONTEXT OF BASIC EDUCATION. Humans in Perspective, 10. https://doi.org/10.51249/hp10.2024.2088

Abstract

School management, as with pedagogical practices, is based on a certain perception of the manager’s role and role in ensuring the quality of education offered. In this way, we can infer that the concept of school management adopted by a teaching unit is related to what we understand as quality education, and this concept varies as a result of social requirements for the formation of citizens in a given society and in a given era. As the perception of school management today is predominantly democratic and participatory, we seek to investigate how the choice for democratic school management cooperates with the adoption of emancipatory educational strategies based on Freirean pedagogy.

https://doi.org/10.51249/hp10.2024.2088
GESTÃO ESCOLAR DEMOCRÁTICA (Português (Brasil))

References

Amorim, Antonio; Souza, Eliane Silva; De Jesus Pereira, Rose Santos. A gestão escolar democrática na perspectiva freireana. 2021. Disponível em: Vista do A gestão escolar democrática na perspectiva freireana (ufma.br) Acesso em: 16. jun. às 12h46min.

Brighente, Miriam Furlan; Mesquida, Peri. Paulo Freire: da denúncia da educação bancária ao anúncio de uma pedagogia libertadora. Pro-Posições, v. 27, p. 155-177, 2016. Disponível em: Proposiçoes_79.indb (scielo.br) Acesso em: 16. jun. 2024 às 11h48min.

De Alcântara, Luiz Alberto; Borges, Valdir. GESTÃO DEMOCRÁTICA ESCOLAR EM PAULO FREIRE. 2018. Disponível em galoa-proceedings--freire-globalconference-2018--89580.pdf Acesso em 09. jun. 2024 às 08h41min.

Galvão, Gabriel Batista; De Souza, Neila Nunes. EDUCAÇÃO CRÍTICA A SERVIÇO DA TRANSFORMAÇÃO SOCIAL: A NECESSIDADE DA PERSPECTIVA FREIRIANA NA EDUCAÇÃO BÁSICA TRADICIONAL. Revista Interface (Porto Nacional), v. 26, n. 26, p. 50-60, 2023. Disponível em: Vista do EDUCAÇÃO CRÍTICA A SERVIÇO DA TRANSFORMAÇÃO SOCIAL: A NECESSIDADE DA PERSPECTIVA FREIRIANA NA EDUCAÇÃO BÁSICA TRADICIONAL (uft.edu.br) Acesso às 07h41min.

Oliveira, Ivana Campos; VASQUES-MENEZES, Ione. Revisão de literatura: o conceito de gestão escolar. Cadernos de pesquisa, v. 48, n. 169, p. 876-900, 2018. Disponível em: cp169_tudo.indb (fcc.org.br) Acesso em 09. jun. 2024 às 11h08min.

Veiga, Ilma Passos Alencastro. Projeto Político-Pedagógico e gestão democrática: novos marcos para a educação de qualidade. Retratos da Escola, v. 3, n. 4, 2009. Disponível em: Vista do Projeto Político-Pedagógico e gestão democrática: novos marcos para a educação de qualidade. (emnuvens.com.br) Acesso em 09. jun. 2024 às 11h11min.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...