Abstract
This article deals with the importance of encouraging the practice of reading in 6th grade classes for the development of oral and written skills, referring to the role of the family, the school, and also the challenge of the teacher in the classroom as a facilitator of learning. The main objective was to point out the problem of the lack of reading and its influence on the exercise of writing, its consequences on the teaching-learning process and its reflections on the behavior of the students, also showing that for the development of such skills it is necessary a true commitment to education. As a methodology, bibliographical research was adopted, showing theories by FREIRE (1997), MAIA (2013), PORTO (2009) AND SOLÉ (1998), which, by exposing the meaning that knowledge gives to relationships inside and outside school, reinforce and substantiate the whole theme treated.
References
ANTUNES Irandé. Aula de Português: Encontro e Interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.
BRASIL, Referencial Curricular Nacional par a Educação Infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. 3v:. il.
CENPEC, Na Ponta do Lápis. - nº 22,43 pág., ago, 2013).
CURY, Augusto. Pais Brilhantes, Professores Fascinantes. – Rio de Janeiro: Sextante, 2008.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Miniaurélio Século XXI: O minidicionário da língua portuguesa. 5ª ed- Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª ed. - São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Professora Sim; Tia Não Cartas a quem ousa ensinar- São Paulo: Editora Olho d´Água, 1997.
HEILAND, Helmut. Friedrich Fröbel- Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora: Massangana, 2010.
LDB. Lei de Diretrizes e Bases. N° 9394/96 Editora do Brasil S/A. Brasília, dezembro de 1996.
LENZA, Bernadete. Psicologia do Desenvolvimento e da Aprendizagem. - São Paulo: Editora Sol, 2011.
MAIA, Christiane Martinatti; Scheibel, Maria Fani. Didática: organização do trabalho pedagógico- Curitiba: IESDE Brasil S.A., 2006.
MAIA, Joseane. Literatura na formação de leitores e professores. – São Paulo: Paulinas, 2007.
MANZALLI, Maurício Felippe. Metodologia do trabalho Acadêmico. – São Paulo: Editora Sol, 2013.
NASPOLINI, Ana Tereza. Tijolo por Tijolo: Prática de ensino de Língua Portuguesa. –2. ed. São Paulo: Editora: FTD, 2009.
PIETRI, Émerson de. Práticas de Leitura e Elementos Para a Atuação Docente – Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.
PORTO, Márcia. Mundo das ideias: um diálogo entre os gêneros textuais- Curitiba: Ayamará, 2009.
SILVA, Vera Maria Tieztmann. Literatura Infantil Brasileira. Um guia para professores e promotores de leitura. - 2. Ed. – Goiânia: Cânone Editorial, 2009.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. 6ª ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.